TOP

Minder omzet en winst voor Levi Strauss in 1e kwartaal

Levi Strauss & Co heeft in het eerste kwartaal van het boekjaar (december, januari, februari) 12% minder omgezet. De winst halveerde zelfs.

Ook de Amerikaanse jeansproducent Levi Strauss & Co (van de merken Levi’s en Dockers) heeft te lijden onder de wereldwijde economische malaise. De totale omzet van het bedrijf daalde met 12% tot 951 miljoen dollar. De kwartaalwinst halveerde van 97 naar 48 miljoen dollar. De groothandelsverkopen liepen terug, mede door faillissementen van afnemers. Ook het merk Dockers presteerde niet al te best. De brutomarge verslechterde, mede door hogere afprijzingen.

In Europa daalde de omzet met 19%, al komt dit vooral door een sterkere dollar, want gecorrigeerd voor wisselkoersen daalde de omzet in Europa met ‘slechts’ 6%. In de VS (waar ruim de helft van de omzet vandaan komt) daalde de omzet met 13% (gecorrigeerd voor wisselkoersen 11%). Het bedrijf wist wel te groeien in Azië (+3%, gecorrigeerd voor wisselkoersen zelfs +9%). Het komende jaar ligt de focus van het bedrijf op het vergroten van marktaandeel, kostenbeperking en strategisch investeren om zijn merken te versterken in een neergaande markt.