TOP

Mid-season sale levert retailer niet altijd wat op *

Herfst-uitverkoop, kortingsacties en speciale aanbiedingen. Het is weer mid-season sale. Maar of een tussentijdse uitverkoop retailers wat oplevert is maar de vraag.

Edwin Belt, branche manager mode bij INretail, organisatie voor ondernemers, waarschuwde deze week in een nota met cijfers van het derde kwartaal 2014 voor het weggeven van kortingen vroeg in het seizoen. “Bezint eer ge begint, want nu al kortingen weggeven kost je marge, waar waarschijnlijk niet genoeg extra stukverkoop tegenover staat.”

De ABN Amro sprak vorig jaar al van een ‘race to the bottom’. Steeds meer winkels beginnen eerder met de uitverkoop en zetten hogere kortingspercentages in. Winkeliers zouden tegen elkaar racen om de laagste prijs. “Dit jaar begonnen sommige al met acties voor de herfstvakantie, terwijl dat traditioneel pas na de vakantie is”, vertelt Chris Meijer, sector banker retail bij ABN Amro. “Winkelruiten hangen voortdurend vol met kortingsacties.”

Juiste aanpak

Belt van INretail snapt dat ondernemers meedoen aan de mid season sale maar zegt dat de juiste aanpak een vereiste is. “Iets afprijzen met 20 procent heeft geen eens zin meer tegenwoordig. Je moet al met 30 procent beginnen wil je de interesse van consumenten wekken. Je moet er wel voor waken dat je omzet profiteert van de afwaardering van de voorraad.”

Volgens hem zouden retailers creatiever moeten omgaan met de uitverkoop. “Verkoop twee voor de prijs van één of maak een combinatie verkoop. Bijvoorbeeld een trui met korting op de bijbehorende broek of geef een accessoire weg bij de aanschaf van een jas. Op die manier maak je en een leuker aanbod en zal je omzet stijgen.”

Prijsgevoelige consument

Hoewel het consumentenvertrouwen de afgelopen zeven jaar niet zo goed was, zegt Meijer van ABN Amro, blijft de consument prijsgevoelig. “Huizenprijzen die onder druk staan, werknemers die langer moeten doorwerken en misschien minder pensioen krijgen dat zorgt voor onzekerheid in het fundament van het huishoudboekje. Consumenten houden de hand op de knip en kiezen ervoor om schulden af te lossen en te sparen.”

De middenstander is hier de dupe van. In 2020 voorziet Meijer een verdubbeling van de winkelleegstand. “Grote, goedkope ketens bereiken met hun online verkoop heel Nederlander. Veel middenstanders kunnen daar niet tegen op.”

Binnen de modebranche zelf zijn de meningen over de uitverkoopmomenten dan ook verdeeld. Vorig jaar kon Jeanine van Eerd, eigenaar van agentschap en distributeur Van Eerd Fashion Group, op veel steun rekenen toen zij via Facebook een oproep deed aan modeondernemers om de sale gewoon weer in januari en juli van start te laten gaan. Volgens haar zouden modeondernemers onder druk staan door de constante opruiming.

Regulering

Dit beaamt Van Belt van INretail. Voorheen werd op uitverkoop ingekocht, zegt hij, maar de afgelopen vijf jaar is er veel veranderd. Door de snelheid van collecties moeten winkels ruimte maken en hebben zij meerdere uitverkoopmomenten, en dat kost marge.

Tot begin jaren tachtig was de uitverkoop wettelijk gereguleerd. Maar in 1984 werd besloten om ondernemers hierin meer vrijheid te geven. Toch zijn er merken die helemaal niet meedoen aan de uitverkoop, zoals luxury brand Hermès maar ook ondernemer Kiki Niesten uit Maastricht. Zij vindt de uitverkoop niet chic en hangt kleding van vorige seizoenen in een outlet. En de consument? Die wil elke dag wel uitverkoop.