TOP

Mexx strijkt neer in Hoog Catharijne, About You stapt in digitale mode en sterk eerste kwartaal voor LVMH

Mexx opent eind deze maand een winkel in Hoog Catharijne, Utrecht. Verder: About You stapt in digitale mode, goede cijfers voor LVMH in het eerste kwartaal van 2022 en Gap heeft een nieuwe licentiepartner voor de schoenenlijn gevonden in de Nederlandse Unlimited Footwear Group. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van woensdag 13 april.

Foto: Hypewear / About You

Comeback Mexx: eerste winkel komt in Hoog Catharijne

Mexx keert terug in de winkelstraat met een brandstore in Hoog Catharijne. Na twee jaar zonder fysieke locatie opent het modemerk eind deze maand een brandstore in de Utrechtse mall, meldt Retailtrends. De vestiging meet 120 vierkante meter en wordt ingericht volgens een nieuw winkelconcept waarin de nadruk moet komen te liggen op de ‘oude waarden’ van het merk, zegt marketingmanager Nathalie Gadeyne. “Bereikbaar, sympathiek en makkelijk te combineren.” Gadeyne geeft aan dat er bij succes meer winkels volgen, waarbij Mexx zich waarschijnlijk zal beperken tot een aantal grote steden. “We gaan geen vijftig winkels openen.” Mexx is sinds 2017 onderdeel van de Nederlandse RNF Group. Het merk opende eind 2018 al een brandstore in Nederland, in Nieuwegein, maar die sloot in 2020 de deuren.

About You stapt in digitale mode

About You betreedt de metaverse met de lancering van Hypewear, een platform voor digitale mode. De e-tailer werkt voor het assortiment van NFT’s (non-fungible tokens, niet-inwisselbare certificaten waarmee het eigenaarschap kan worden aangetoond, red.) samen met merken in de mode-, sport-, muziek- en game-industrie, 3D-modeontwerpers en grafisch designers. Hypewear komt wekelijks met nieuwe drops, bestaande uit virtuele designs die in gelimiteerde oplage worden uitgebracht. Klanten kunnen deze stukken ‘dragen’ door een foto te uploaden, waarna hun aankopen op hun lichaam worden gephotoshopt. Hypewear wil zich onderscheiden van andere aanbieders door het platform breed toegankelijk te maken. Zo kunnen consumenten niet alleen betalen in cryptovaluta, maar ook in euro’s en Amerikaanse dollars. “De metaverse heeft een spannende nieuwe wereld geopend voor de mode-industrie”, stelt Tarek Müller, de medeoprichter en co-CEO van About You in een persbericht. “Wij willen helpen die wereld vorm te geven. Ons ideaal is om alle fysieke modeartikelen op termijn virtueel te kunnen aanbieden en daarmee dé bestemming voor digitale mode te worden.” Geïnteresseerden kunnen zich nu inschrijven op hypewear.io; de demoversie wordt binnen twee maanden gelanceerd.

Goede cijfers voor LVMH in eerste kwartaal 2022

Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH) is het jaar ondanks de oorlog in Oekraïne goed begonnen, blijkt uit een kwartaalupdate. Het luxeconcern boekte in de eerste drie maanden van 2022 een omzet van 18 miljard euro, een groei van 29 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De organische omzetgroei bedroeg 23 procent. Bijna alle bedrijfstakken plusten met dubbele cijfers, op de sectie ‘wines & spirits’ na – een gevolg van problemen in de toeleveringsketen. De categorie mode en lederwaren presteerde met een omzetstijging van 35 procent (organisch: 30 procent) het best. LVMH deed het vooral goed in de Verenigde Staten en Europa, waar het concern dubbele groeicijfers realiseerde. Azië bleef achter wegens de recente aanscherping van de coronabeperkingen in China, al steeg de omzet in die markt ook.

Viktor & Rolf kleden S10 voor Songfestival

S10 zal Nederland tijdens het Songfestival vertegenwoordigen in een outfit van Viktor & Rolf. Dat kondigt de artiest, die voluit Stien den Hollander heet, aan op Instagram. Het modeduo verzorgt twee outfits voor de zangeres: een voor de openingsceremonie en een voor het optreden. S10 komt op 10 mei voor Nederland uit tijdens de eerste halve finale met het nummer De Diepte. Als ze de top tien haalt, staat ze op 14 mei in de finale.

Unlimited Footwear Group nieuwe licentiepartner Gap Footwear

Unlimited Footwear Group (UFG) en Gap hebben een licentieovereenkomst gesloten voor de ontwikkeling, productie en distributie van de schoenenlijn van het Amerikaanse modemerk in de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk, Scandinavië en Zwitserland. Dat meldt Schoenvisie. UFG-dochterbedrijf The Heritage Footwear Company wordt verantwoordelijk voor Gap Footwear. De in Utrecht gevestigde onderneming gaat twee collecties per jaar ontwikkelen en die afzetten via het bestaande internationale dealernetwerk. De eerste schoenencollectie – voor mannen, vrouwen en kinderen – ligt vanaf voorjaar 2023 in de winkels. In dezelfde stijl als de kledingcollectie: casual, clean, toegankelijk en gepositioneerd in het middensegment.