TOP

Bijenkorf stapt in kledingverhuur, TK Maxx opent grootste winkel in Amsterdam en Hermès boekt meer omzet

De Bijenkorf stapt in kledingverhuur, TK Maxx opent grootste winkel in Amsterdam en de pilot voor steun van winkelketens aan binnensteden wordt uitgebreid. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 14 april.

Foto: TKMaxx

TK Maxx opent grootste winkel in Amsterdam

De Amerikaanse discountretailer TK Maxx opent op 12 mei zijn grootste vestiging in Nederland. De winkel is gevestigd aan het Damrak in Amsterdam. Dit filiaal is 4.400 vierkante meter groot en telt vijf verdiepingen, zo staat in een persbericht. Het is de vijftiende winkel van TK Maxx in Nederland en de derde in de hoofdstad. De andere twee staan in Osdorp en Amsterdamse Poort. TK Maxx verkoopt topmerken, designeritems en nieuwe labels met kortingen tot 60 procent. Het assortiment bestaat uit kleding, beauty-artikelen, schoenen, accessoires en homeware.

Bijenkorf stapt in kledingverhuur

De Bijenkorf stapt in kledingverhuur, zo meldt het in een persbericht. Onder de naam de Stijlstudio kunnen mensen gelegenheidskleding huren voor bijvoorbeeld een bruiloft, een gala of zakelijke afspraak. De Bijenkorf Stijlstudio bevindt zich op de eerste etage van de Bijenkorf Rotterdam, waar merken als Ted Baker, Maje en L.K. Bennett hangen, naast unieke designerjurken van onder anderen REDValentino, Alexander McQueen en Balmain. Ook kunnen tassen wordne gehuurd van merken als Coach, Chloé en Jacquemus. De prijzen variëren van €45 tot €500,- voor een standaard huurtermijn van vier dagen, inclusief reinigen en retourneren. De Bijenkorf wil het concept in de loop van het jaar uitbreiden naar andere winkels.

Pitti Uomo #102 in oorspronkelijke vorm

Editie 102 van mannenmodebeurs Pitti Uomo vindt komende zomer weer in zijn oorspronkelijke vorm plaats, zo meldt de organisatie in een persbericht. Dat wil zeggen verspreid over vier dagen in plaats van drie en zonder dat het wordt gecombineerd met andere beurzen van organisator Pitti Immagine, namelijk Pitti Bimbo (kindermode) en Pitti Filati (stoffen). Door de coronapandemie veranderde de inhoud en samenstelling van Pitti Uomo. Vanaf 2020 werd het event anderhalf jaar online gehouden via het digitale platform Pitti Connect. Vorig jaar zomer vond de beurs weer fysiek plaats, toen nog tegelijkertijd met de andere twee beurzen dus. Pitti Uomo #102 is van 14 tot en met 17 juni in Fortezza da Basso in Florence, Italië.

Steun van winkelketens aan binnenstad uitgebreid

De proef waarbij winkelketens in dertien steden zich hebben ingezet voor de binnenstad, wordt uitgebreid. Dit is vandaag bekend gemaakt op het congres ‘Welkom in de nieuwe binnenstad’ in Leiden, zo meldt brancheorganisatie Inretail in een persbericht. Inretail en kennisplatform DNWS (De Nieuwe Winkelstraat) gaan de extra inzet van de grootwinkelbedrijven coördineren. Het initiatief is ingegeven door het feit dat stadscentra de bezoekersaantallen zagen kelderen in coronatijd. De ketens willen daarom willen investeren in structurele lokale samenwerking en intensiever overleg met gemeenten om het tij te keren. Centraal op de agenda van de binnenstadallianties staan acties en maatregelen die zorgen dat de aantrekkingskracht van binnensteden voor bewoners en bezoekers overeind blijft en ondernemers perspectief houden.

Een derde meer omzet voor Hermès in eerste kwartaal

Luxemerk Hermès heeft 33 procent meer omzet geboekt in het eerste kwartaal, zo meldt het label in een persbericht. De omzet kwam uit op bijna 2,8 miljard euro. Het label boekte vooral succes in Amerika en Europa waar het een plus van 44 procent noteerde, vooral vanwege een grote vraag naar mode en lederwaren. In Azië (met uitzondering van Japan) pluste het concern met een vijfde. Daar profiteerde Hermès aan het begin van het jaar van een zeer goed Chinees Nieuwjaar. Sinds medio maart laait in China corona weer op, wat leidt tot nieuwe gezondheidsbeperkingen en winkelsluitingen, met name in Shanghai en Shenyang.