TOP

Mexx-eigenaar koopt Fred de la Bretonière, Bijenkorf-personeel voert actie en Pantone en Berschka werken samen

Fred de la Bretonière en Shabbies Amsterdam maken een doorstart onder het Nederlandse bedrijf RNF Group. Verder: werknemers van de Bijenkorf gaan de aankomende weken in de warenhuizen actievoeren voor een hoger loon, Nike ziet zich geconfronteerd met een rechtszaak tegen racisme en Pantone en Bershka lanceren samen een collectie. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 22 maart.

Mexx-eigenaar neemt Fred de la Bretonière over

Fred de la Bretonière en Shabbies Amsterdam maken een doorstart onder het Nederlandse bedrijf RNF Group, dat ook eigenaar is van Mexx. Dat meldt Schoenvisie. Allebei de merken uit de Bretonière Group maken een doorstart. NF Group is ook eigenaar van Ferro Footwear. De RNF Group laat in het persbericht weten een goede toekomst te zien voor de schoenenmerken. Zo vertelt mede-eigenaar Ron Janssen aan: “De beiden merken zijn sterk in Nederland, met zelfstandige groeimogelijkheden, in eerste instantie in Duitsland. Daarbovenop zijn er kansen binnen ons eigen internationale netwerk. Kortom: er zijn allerlei opties die op dit moment afgevinkt worden.”

Personeel de Bijenkorf voert ‘dwaze zaterdag’-actie

Werknemers van de Bijenkorf gaan de aankomende weken in de warenhuizen actievoeren voor een hoger loon. Dat schrijft Retailtrends. Onder de noemer ‘dwaze zaterdag’ wordt aanstaande zaterdag de eerste actie gehouden in de Bijenkorf in Amsterdam. De Bijenkorf deed een voorstel voor een loonsverhoging van 1,5 procent over een periode van twee jaar, maar dat werd onlangs afgewezen. Het personeel zegt al twee jaar geen loonsverhoging te hebben gehad. De Bijenkorf wil de loonsverhoging niet met terugwerkende kracht doorvoeren, waardoor de loonsverhoging volgens het personeel neerkomt op 0,75 procent.

Nike ziet zich geconfronteerd met een rechtszaak tegen racisme

Een voormalig medewerker van Nike heeft een rechtszaak aangespannen tegen het bedrijf voor sportkleding, waarin rassendiscriminatie wordt aangevoerd. De voormalige werknemer, Ahmer Inam, werkte als senior director data analytics en werd in 2016 ingehuurd door Nike. In de zaak beweert Inam, afkomstig uit India, dat hem een promotie werd ontzegd ten gunste van een blanke werknemer met minder ervaring, en hij beweert ook dat een blanke medewerker met een niveau van opleiding en ervaring vergelijkbaar met de zijne een salaris $ 75.000 hoger dan het zijne had ontvangen, volgens een rapport van The Portland Business Journal. Hij wil nu $ 866.000 voor geleden schade en advocaatkosten.

Pantone en Berschka lanceren samen een collectie

Kleureninstituut Pantone en Inditex-dochter Bershka lanceren samen een kledingcollectie, meldt Bershka in een persbericht: ´De kleuren komen eraan: neongreens, oranje, roze en geel. Ze zijn niet alleen smaakvol; ze zijn onrweerstaanbaar. En met een nieuwe samenwerking tussen Bershka en Pantone die deze maand wordt gestart, staan ze op het punt onze stijl over te nemen en onze looks van top tot teen te verzadigen. De nieuwste collectie neemt de belangrijkste items en silhouetten van het seizoen en doordrenkt ze met de volledige Pantone-kleur, waardoor oogverblindende monochromelooks ontstaan.´

Burberry weert plastic uit collectie

Burberry gebruikt al een tijdje geen bont meer en doet nu ook plastic in de ban. Dat schrijft het Belgische Knack. Tegen 2025 wil het Britse modelabel volledig plasticvrij zijn. Burberry kwam afgelopen zomer in opspraak nadat bekend werd gemaakt dat het kleding, accessoires en parfum ter waarde van 33 miljoen euro had verbrand. Naar aanleiding van die kritiek besloot het bedrijf anders om te springen met onverkoopbare producten door ze te hergebruiken, doneren of recycleren.

Nu komt Burberry met een nieuwe plan om tegen 2025 alle verpakkingen herbruikbaar, recycleerbaar of biologisch afbreekbaar te maken. Alleen al in 2019 wil het krimpfolie en plastic shoptassen vervangen door bioplastic of herbruikbare tassen. Hiermee zal het de 20 ton plastic uitsparen. In de nieuwe tassencollectie heeft het merk al het kunststof verbannen, ook met oog op plasticbesparing.