TOP

Mencave: ‘Ik dacht dat ik tekende voor een A-locatie, helaas pakte dit anders uit’ *

Dat een vrouw prima ‘one of the guys’ kan zijn, bewijst Jelske Jak, eigenaar van Mencave in Oss. Zij weet precies wat mannen – en inmiddels ook vrouwen - belangrijk vinden en won daarmee de Dutch Retail Experience Award.

De uitreiking van de Dutch Retail Experience Awards 2016 op Modefabriek deze zomer, leverde een mooie lijst met inspirerende moderetailers op. Textilia interviewt de komende weken een aantal winnaars uit de verschillende categorieën. Deze week: Mencave in Oss, de winnaar van de publieksprijs in de categorie jeans.

Gefeliciteerd! Kwam de award als een verrassing?

Eigenaar Jelske Jak (28): “Ik had nooit gedacht dat ik zou winnen. Naast mij waren zulke inspirerende zaken genomineerd, waar ik nogal tegenop kijk. Daarnaast heb ik maar een paar keer een bericht over de Dutch Retail Experience Award op Facebook gedeeld. Toen ik hoorde dat ik had gewonnen was het een blije verrassing. Ik, of all people en ook nog een winkel uit Oss, of all places. Supergaaf en een hele mooie eer. Vooral omdat het om een publieksprijs gaat en het publiek dus mij deze eer gunt.”

Waar staat Mencave voor?

“Deze winkel, dat ben ik. Creatief, rauw en uitgesproken. En denim is helemaal mijn ding. Ik dacht al jaren aan een eigen winkel en dat idee verdween maar niet uit mijn hoofd. Toen ik mijn verhaal bij de bank presenteerde waren zij dan ook snel overtuigd.”

Mencave 2

Jelske Jak en trouwe kompaan op de winkelvloer, Audi.

Heb je hulp gehad?

“Buiten een boekhouder – zelf heb ik alleen basiskennis van financiën – nauwelijks. Bijna alles wat je in de winkel ziet, heb ik gemaakt met een paar vrienden. De balie, paskamers, rekken en de trap. Na de opening vond ik het best jammer dat de verbouwing voorbij was. Zo leuk vond ik het.”

Mencave is open sinds het voorjaar van 2015. Hoe is het eerste jaar bevallen?

“De eerste acht maanden was ik ontzettend blij. De resultaten waren boven verwachting en de doorloop was erg goed. Ik kreeg free publicity van de lokale media, waardoor mensen nieuwsgierig werden, en positieve reacties van klanten. Oss is nog echt een stad van mond-tot-mondreclame. Daar heb ik duidelijk van geprofiteerd.”

Mencave 3

Wat is je tegengevallen?

“Ik heb geleerd dat ik me meer in de vastgoedwereld had moeten verdiepen. Mijn investering in het pand werd uiteindelijk groter dan verwacht, omdat er nog zoveel opgeknapt moest worden. Daarnaast dacht ik dat ik tekende voor een A-locatie, helaas pakte dit anders uit. Na acht maanden sloot de V&D tegenover mij. En daarmee stokte ook de traffic in dit winkelgebied. Dikke pech, want in die paar maanden dat ik open was had ik natuurlijk nog niet zo’n groot klantenbestand opgebouwd, waarop ik kon teren.”

Mencave is er nog steeds: hoe ben je deze klap te boven gekomen?

“Ik ben flink op de proef gesteld door deze situatie. De eerste weken zat ik met mijn handen in mijn haren. Dacht: straks kan ik ook mijn deuren sluiten. Einde oefening. Uiteindelijk ben ik gaan nadenken over hoe ik kan doorgaan met ondernemen, wat ik echt geweldig vind. Daar kwamen events uit. Op dat moment liep er een pilot van de gemeente, waardoor het voor retailers mogelijk was om horeca-activiteiten uit te proberen. Als je meerdere passies samenvoegt, wek je meer interesse bij het publiek. Dat heeft Mencave heel erg geholpen.”

Mencave 1

Wat voor soort evenementen organiseer je?

“Waar houden mannen van? Barbecueën en gezellig drinken. Dus hebben we al een Beers & Burgers en Ribs & Burgers event gehad. Daarvoor werk ik samen met verschillende brouwerijen voor speciaalbiertjes, heb ik de smoker van mijn ouders geleend en met dank aan de ontheffing van de gemeente een terras voor de winkel opgebouwd. Volgende week, 29 oktober, doe ik mee met het reizende festival de Popronde. Dan staat er een singer-songwriter in de winkel te spelen. Geweldig toch? Je moet blijven investeren wil je je verder kunnen ontwikkelen.”

Zijn deze events ook effectief voor je kassa?

“Zeker! De winkel is gewoon open en er wordt ook aardig wat verkocht. Het is klanten vermaken, maar ook klanten werven en aan je binden. Het gaat erom dat mensen worden getriggerd door de activiteiten. Er wordt over je gesproken. En als ze die dag niet komen kijken, doen ze dat vaak een paar dagen later alsnog.”

Wat ook opvalt: Mencave wordt gerund door een vrouw.

“Van alle namen die ik bedacht, bleef Mencave het langst hangen. Ik vind de jeanswereld een echte mannenwereld. Het aanbod voor mannen is ook groter en de producten interessanter. Hoewel ik lang heb nagedacht over de combinatie met vrouwenmode, besloot ik eerst te focussen op één segment. Onlangs waren we tijdens het event ‘Mencave gaat vreemd’ voor een dag een vrouwenwinkel. We waren open van 10 tot 22.00 uur en het was een megasucces. Sindsdien koop ik nu ook schoenen in vanaf maat 36. En mijn zus stond laatst model, met nieuwe items aan, op Instagram en Facebook. Het leverde veel reacties op van vrouwen, dus wie weet wat de toekomst ons brengt.”

Mencave 5

Op je site las ik dat je aan minimale inkoop doet?

“Voor alles geldt: op is op. Voor tops hanteer ik bijvoorbeeld een maximum van acht. Gelukkig kun je bij veel merken via je computer uit voorraad bestellen. Het werkt fijn om flexibel te zijn en snel te kunnen schakelen. Ik vind het altijd ontzettend treurig om op pad te gaan en dan anderen met hetzelfde artikel te zien. Daarom kies ik voor een merkenpakket dat in Oss nog niet wordt verkocht. Is dit wel het geval, zoals bij Vans, dan pik ik niet de mainstream modellen uit de collectie of switch ik van lijn. Concurrentie houdt mij scherp en dwingt mij verder te denken over volgende stappen.”

Heeft deze werkwijze ook effect op je traffic?
“Ja, de klanten komen regelmatig langs. Ook omdat ik vaak switch met het interieur. We hebben flexibele rekken met wieltjes die ik altijd kan verplaatsen als ik daar zin in heb. Ik vind het interessant om te zien hoe je een ruimte steeds weer kunt veranderen. Mensen vinden dat ook keigaaf. Het is toch saai als je winkel het hele seizoen hetzelfde is?”

Ben je ook zo uitgesproken in je assortiment?

“Het eerste jaar ben ik redelijk safe gestart. Het was even aftasten wat mannen uit deze omgeving kunnen waarderen. Inmiddels ben ik erachter dat ze toe zijn aan meer uitgesproken items. Oversized flannel shirts bijvoorbeeld. Of de hoedjes van Brixton. Die halen een divers publiek naar binnen. Jongens van veertien komen voor een toffe snapback terwijl hipsters en volwassen mannen voor een mooie hoed of pet langskomen.”