TOP

Derde kwartaal van 2016 moeizaam voor moderetail

Moderetailers hebben het derde kwartaal afgesloten met een omzetmin van 3,8 procent. Dat blijk uit de INretail/GfK Fashionscan.

Uit de omzetcijfers van de modebranche blijkt het derde kwartaal van 2016 moeizaam te zijn verlopen voor de moderetail: -3,8 procent. Uit de Inretail/GfK Fashionscan blijkt dat alleen de ondermode heeft geplust: 5 procent. 

 

Zelfs de baby- en kinderbovenmode, waar eerder dit jaar goed omzetten werden gehaald, heeft omzetverlies moeten incasseren: -6,1 procent ten opzichte van vorig jaar. Cumulatief komt de branche tot en met september uit op 0,6 procent minder omzet dan dezelfde periode een jaar eerder.

 

Warme septembermaand  

 

De warme septembermaand heeft de kwartaalomzet behoorlijk gedrukt; het zorgde ervoor dat, op ondermode na, alle productgroepen qua omzet in deze maand ver onder nulpunt uitkwamen. De items die uitblinken in het derde kwartaal laten zich wellicht raden: jurken, rokken en badmode vallen met hun flinke omzetplussen op.

 

Ondermode plus 

 

Ondermode is het derde kwartaal het enige segment met een forse omzetplus. Cumulatief staat dit segment na drie kwartalen op een plus van 7,9 procent. Beenmode staat door een sterk eerste halfjaar cumulatief positief met +4,7 procent. 

 

Vrouwenmode noteert opnieuw een omzetdaling, het cumulatieve cijfer blijft steken op -4 procent. Ook mannen- en kindermode leveren in ten opzichte van verleden jaar. Door een omzetdaling van 6,9 procent staat mannenmode cumulatief op achterstand met -1,3%. Het segment baby- en kindermode staat dankzij een goed eerste half jaar cumulatief over januari tot juni op een plus van 3,1%.

 

Inretail Omzetcijfers modebranche derde kwartaal 2016 

 

Opvallend is dat de online omzet minder heeft geleden onder het warme weer. Sterker nog, het derde kwartaal is afgesloten met een flinke omzetplus ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder (16,7%).  

 

On- en offline

 

Zowel pure players als fysieke winkels met een webshop zagen hun online omzetten groeien. In kwartaal drie, en vooral in september, was de online groei van fysieke winkels met een webshop groter dan die van de pure players. Helaas heeft de online stijging de daling in de offline omzet (-7,4%) niet kunnen vereffenen. De moderetail – online en offline samen – sloot het derde kwartaal af met 0,6% omzetverlies.

 

Regio verschillen 

 

De Inretail/GfK Fashionscan zoomt ook in op verschillen per regio. Daarin is te zien dat er offline verschillen zichtbaar zijn per regio. Maar er was zowel in noord, oost, zuid, als west sprake van daling. 

 

De drie grote steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam in regio West zijn in het derde kwartaal de meeste omzet misgelopen en eindigen het kwartaal met een omzetdaling van 12,8 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Dit komt vooral door de maand september.

 

Spelbreker

 

De maand september is samenvattend een belangrijke spelbreker geweest in de moderetail, zegt branchespecialist Mode Edwin Belt. “Spelbreker van de voorsprong op het eerste half jaar en de zomer. Retailers die ik de afgelopen tijd heb gesproken zijn duidelijk teleurgesteld, zij waren immers klaar voor de start van het nieuwe seizoen.”

 

Antwoord vraag consument 

 

Modewinkeliers concludeerden dat ze in de fysieke winkels niet de juiste collecties hadden om antwoord te bieden op de vraag van de consument, zegt Belt. De klant wilde wel kopen, maar ging kennelijk online zoeken naar producten die pasten bij de weersomstandigheden waaronder badmode en de laatste zomerse items. 

 

Belt: “De omzet in de belangrijke artikelgroep voor koud weer, de jassen, bleef online eveneens achter bij het niveau van vorig jaar. Uiteindelijk sloeg dan toch het weer om en de laatste week van september kreeg een kleine boost. In het weekend van 1 en 2 oktober werden legendarische omzetten neergezet. Daarmee kent het vierde kwartaal een vliegende start. En liggen de mogelijkheden open om het jaar alsnog positief af te sluiten.”