TOP

Men only: Gentlemen in Oud-Beijerland

Ze zijn er bijna niet, winkels die zich specifiek richten op jongens en mannen. Toch loont het wel degelijk de moeite om je te richten op deze doelgroep. Drie ondernemende winkeliers vertellen hoe zij de Nederlandse vader en zoon bereiken. Op textilia.nl het derde verhaal met Henk Preesman, eigenaar van Gentlemen in Oud-Beijerland.

“Wij hebben een klein jongensgedeelte. Het merkenpakket voor de jongens hebben we bewust gelinkt aan de herenkleding. Voor zowel mannen als jongens hebben we Tommy Hilfiger, Napapijri, La Martina en Aeronautica Militare. Van de vijf etalages richten we er één in met jongenskleding. Dat is lastig, want kinderkleding loopt van 2 tot 16 jaar. Als kinderen 6 of 7 zijn, bepalen de ouders meestal nog wat ze aantrekken, maar als ze 13, 14 zijn, worden het totaal andere mensen. Een etalage mag daarom ook niet te kinderlijk zijn. Truien vinden jongens niets. Die willen liever ‘longsleeves’. Met hemden met veel knoopjes moet je ook niet aankomen, dat duurt ze ‘s ochtends veel te lang.

“Al onze merken moeten aan bepaalde eisen ten aanzien van doorverkoop en rendement voldoen. Wij bepalen zoveel mogelijk aan de hand van cijfers de toekomstige inkoop. Heel af en toe kunnen we ook tussentijds bijsturen. Als een bepaalde artikelgroep echt niet verkoopt, willen sommige merken het nog wel eens omruilen. De kinderkleding benaderen we hierbij hetzelfde als de herenmerken. Het seizoensverloop is echter wel heel anders. Bij jongenskleding hebben we een piek aan het begin van het seizoen. Daarna is het een tijdje stil en wachten ze weer op de uitverkoop. Zeker in ons segment is het heel grillig, ik zou niet graag alleen een winkel met kinderkleding hebben!”