TOP

Meer gestopte bedrijven, bestelknop Bol.com ‘te onduidelijk’ en wie wordt ‘Beste Winkelketen?’

Een recordaantal bedrijven stopte in het eerste halfjaar van 2022, werkgevers willen dat de coronapas als ‘laatste redmiddel’ blijft en webwinkels moeten hun bestelknop goed checken nu die van Bol.com door de rechter is afgekeurd. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van donderdag 11 augustus.

Foto’s: The Fashionweek/Pasarella

Recordaantal bedrijfsopheffingen in eerste helft 2022

Een recordaantal ondernemers stopte ermee in het eerste halfjaar van 2022, zo meldt het CBS. Het gaat om 76.000 bedrijven, ruim 24.000 meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dat is het hoogste aantal sinds het onderzoeksbureau vijftien jaar geleden met de meting startte. Het aantal faillissementen nam ook iets toe, maar blijft nog steeds ‘historisch laag’.

In 84 procent van de gevallen ging het om bedrijfsopheffing van een eenmanszaak. Driekwart van de gestopte ondernemingen was nog geen tien jaar actief, ruim een derde bestond drie jaar of korter. Vergeleken met het eerste halfjaar van 2021 stopten er vooral meer webwinkels; 6785 tegen 4420 een jaar eerder. Dat gaat met name om online verkopers van kleding (bijna 1700), huis- en tuinartikelen (1185) en e-tailers met een algemeen assortiment (1180).

Werkgevers willen coronatoegangsbewijs als ‘laatste optie’ in de wet

Het coronatoegangsbewijs moet onderdeel worden van de nieuwe pandemiewet. Dat zeggen werkgeversorganisaties VNO-NCW en MKB Nederland tegen het AD. Die wet moet het kabinet juridische handvatten bieden om snel in te grijpen bij een nieuwe coronagolf. In het wetsvoorstel zijn maatregelen opgenomen als afstand houden, een mondkapjes- en quarantaineplicht, beperkingen van evenementen en het sluiten van locaties.

De coronapas ontbreekt in dat lijstje, vooral vanwege de eerdere politieke weerstand. Dat moet volgens werkgevers anders. “We zien liever dat de coronapas helemaal niet hoeft worden ingezet”, zegt een woordvoer. “Maar als bedrijven anders dicht zouden gaan, kan het een laatste redmiddel zijn.”

Nieuwe naam voor The Hague Fashionweek

The Hague Fashion Week gaat van 26 september tot en met 2 oktober 2022 van start onder een nieuwe naam: The Fashionweek. Dat kondigt de organisatie aan in een persbericht. De Haagse modeweek draait om ‘couture en uniek ontworpen kledingstukken’ van niet-commerciële modeontwerpers, -merken en -studenten. Het programma omvat een moderoute door de binnenstad, diverse modeshows, filmvertoningen en de uitreiking van The Fashionweek Talent Award, een competitie voor aanstormend modetalent die in samenwerking met Westfield Mall of the Netherlands wordt georganiseerd. Vorig jaar werd de award gewonnen door Rosalie Boonstra (foto). Zij showt deze editie naast Marco Stefano Pintus, Nata Ryzh, Natalie van de Klashorst en Studio Hiem.

Webwinkels opgelet: Bol.com verliest rechtszaak over ‘onduidelijke’ bestelknop

Een uitspraak van de kantonrechter in Amsterdam heeft mogelijk grote gevolgen voor Bol.com en andere webwinkels, schrijft het AD. Bol.com spande een rechtszaak aan omdat het bedrijf geld wilde zien van een klant die voor 200 euro spullen had besteld, maar weigerde de rekening te betalen omdat de order nooit geleverd was. Die koopovereenkomst is nietig verklaard om een verrassende reden: Bol.com zou niet voldoende duidelijk hebben gemaakt dat met het klikken op de bestelknop een betalingsverplichting werd aangegaan.

De rechter baseerde zich op een eerdere uitspraak van het Europees Hof van Justitie, dat stelt dat op de bestelknop ‘goed leesbaar en ondubbelzinnig’ naar de betalingsverplichting moet worden verwezen. De webreus heeft de tekst op de knop inmiddels aangepast: eerst stond er ‘bestelling afronden’, nu ‘bestellen en betalen’. Jurist Boudewijn Kamphuijs waarschuwt in de krant dat de uitspraak grote gevolgen kan hebben voor andere internetondernemers. Volgens hem hebben meer webwinkels onduidelijke bestelknoppen en hebben klanten met openstaande rekeningen daardoor een ‘goede kans’ om in het gelijk te worden gesteld als het tot een rechtszaak komt.

Dit zijn de genomineerden voor ABN Amro’s Beste Winkelketen en Webshop

De genomineerden voor de ‘ABN Amro Beste Winkelketen van Nederland’ en ‘ABN Amro Webshop Award the Netherlands’ voor 2022-2023 zijn bekend. Naast de categorieprijzen wordt op dinsdag 6 september ook de award voor beste nieuwkomer uitgereikt. Kledingrecyclebedrijf Drop & Loop is een van de drie startups die kans maakt op deze titel.

De shortlist bestaat uit 86 bedrijven en werd samengesteld op basis van ruim 300.000 stemmen. Bij het kiezen van favoriete retailers blijkt dat voor winkelketens en met name webshops de prijs vaak doorslaggevend is voor de consument. Bij winkelketens zijn het assortiment en de deskundigheid van medewerkers belangrijke aspecten naast de prijs, bij webshops kijken consumenten naast het assortiment vooral naar de bezorging. Bekijk de genomineerden in de modecategorieën hier:

Beste Winkelketen van Nederland 2022-2023

  • Baby & kind: Hema, Zeeman
  • Vrouwenmode: C&A, H&M, Hema, MS Mode
  • Mannenmode: Only for Men, Van Dal Mannenmode
  • Modeaccessoires: Lucardi, My Jewellery, Primark, Siebel Juweliers
  • Ondermode: C&A, Hunkemöller, Wibra, Zeeman
  • Outdoor: ANWB, Bever, Decathlon
  • Schoenen: Omoda, Scapino, Schuurman Schoenen, vanHaren

Webshop Award the Netherlands 2022 – 2023

  • Baby & kind: H&M, Hema, Zeeman
  • Vrouwenmode: Bonprix, C&A, Omoda, Wehkamp, Zalando
  • Mannenmode: C&A, Only for Men, Van Dal Mannenmode, Wehkamp, Zalando
  • Modeaccessoires: Bonprix, Lucardi, Zalando
  • Ondermode: Bonprix, C&A, Hunkemöller
  • Outdoor: ANWB, Bever, Decathlon
  • Schoenen: Omoda, Schuurman Schoenen