TOP

McGregor sluit winkels: ‘Desillusie, maar het kon niet anders’

Krap een jaar na een reeks winkelopeningen in Nederland en België, moet modelabel McGregor snijden in het winkelbestand. In totaal verdwijnen vijf van de zeven monobrandstores. “Dit is een overlevingsbeslissing”, zegt commercieel directeur Coen Gehring.

Een jaar na de overname van de merkrechten van McGregor eind 2018, konden jij en je compagnons Fred Gehring en Ludo Onnink enthousiast winkelopeningen aankondigen. Nu sluit meer dan de helft. Dat is zuur.

Coen Gehring, commercieel directeur McGregor: “De vlag hing er toen heel anders bij, dat zal menig retailondernemer herkennen en voelen in deze coronatijd. Niets is meer zeker. Maar we zijn nog steeds van plan om van het merk een succes te maken.”

‘We hadden meer enthousiaste reacties verwacht en gerekend op meer verkoop. Dat gebeurde niet.’

Aanvankelijk wilde McGregor twee eigen winkels openen. Het werden er vijf. Vanwaar die stap?

“Toen we in januari 2019 de collectie toonden aan de multibrandretailers in Nederland en België, hadden we meer enthousiaste reacties verwacht en gerekend op meer verkoop. Dat gebeurde niet, retailers waren sceptisch en wij waren misschien wat opportunistisch. De targets die we hadden bepaald, werden niet gehaald. Eigenlijk wilden we twee winkels openen, één in Amsterdam en één in Antwerpen. Maar omdat multibrand afwachtend was, hebben we meer eigen winkels geopend, om zo de productievolumes te kunnen produceren en hopelijk van daaruit de retailer te overtuigen.”

Hoe pakte dat uit?

“De start was niet makkelijk, want in september 2019 ging de eerste winkel open. De laatste opende eind november, vlak voor de uitverkoopperiode. De eerste saleperiode sloten we toch redelijk goed af en vanaf maart stonden we in de startblokken om vol goede moed het tweede seizoen in te gaan. En toen kwam corona. Dan heb je dure winkels in Amsterdam en Den Haag die drukken op je balans, en een pop-up in Rotterdam waar veel coronabesmettingen waren. In de eerste coronagolf waren de verhuurders nog niet bereid tot substantiële tegemoetkomingen. Ze kwamen hooguit met een opschorting van de huur. Hoewel we een goed gefundeerde start-up zijn, zit er ook een limiet aan de geldmiddelen. En uitzicht op een vaccin was er niet. Dan ga je scenario’s maken en één daarvan was gebaseerd op de situatie dat dit nog wel eens heel lang kon duren. Dan moet je als bedrijf een beslissing nemen. In mei hebben we besloten om afscheid te nemen van de dure winkellocaties.”

Welke winkels halen jullie uit je winkelbestand?

“Van de eigen winkels in Nederland is Amsterdam dicht, evenals de pop-up in Rotterdam. Den Haag sluit na de kerstperiode. In België hebben we de pop-up in Gent gesloten. De winkel in Hasselt is dicht vanwege de lockdown in dat land, maar zoals het er nu naar uitziet houden we die open. Dat kan, omdat die locatie minder kostbaar is. Daarnaast hebben we nog twee franchisewinkels, één in Antwerpen, die gaat mogelijk door, en Breda. Die laatste gaat mogelijk dicht, want die partner heeft ook andere franchisewinkels en moet daarin zijn eigen keuzes maken. De filialen in outletcentra Maasmechelen, Batavia Stad, Rosada, Messancy en Roubaix draaien goed en blijven open.”

‘Wat we niet wilden, is de boel failliet laten gaan vanuit historisch oogpunt van McGregor.’

Is een droom in duigen gevallen?

“Dat is zwaar uitgedrukt, maar het is wel een desillusie. We hebben de winkels niet geopend om ze na een jaar alweer te sluiten. Dit is een overlevingsbeslissing. Het kon niet anders en ondernemen houdt ook in dat je je aanpast aan de situatie. Wat we niet wilden, is de boel failliet laten gaan vanuit historisch oogpunt van McGregor (McGregor ging in 2017 voor de tweede keer in korte tijd failliet onder andere eigenaren, red.) Investeerders vreesden voor reputatieschade. Dus hebben we verhuurders gebeld voor een gesprek om tot een oplossing te komen. In goed overleg zijn we eruit gekomen.”

Waar focust McGregor zich nu op?

“We focussen op e-commerce en samenwerkingen met retailpartners. De online verkoop is alleen maar aangetrokken in coronatijd. Daarnaast zien we dat consumenten meer lokaal winkelen, waar de omzet redelijk op niveau blijft. Shoppers in kleine steden en dorpen gaan na een bezoek aan de bakker toch ook even langs de lokale kledingwinkel. Dat gebeurt niet in de grote steden, daar komen geen funshoppers en toeristen meer.”

Bij de bekendmaking van de overname vertelden jullie dat er niet wordt gewerkt op de traditionele wholesale-manier. Blijft dat zo?

“Ja, dit blijft zo. We werken alleen op basis van ons zogeheten connected partnership model. Dit betekent dat we digitaal connectie maken met de winkelier, zodat we wekelijks de doorverkoop kunnen monitoren om er zo samen voor te zorgen dat we het beste rendement halen. Dit houdt in dat we wekelijks bijsturen op basis van behaalde resultaten en volledig transparant zijn in de commerciële kalender die we als merk hanteren. Hiernaast bieden we de partners de mogelijkheid gebruik te maken van de zogeheten long-tail optie, waarbij de winkelier ons gehele assortiment van de website aan de consument in de winkel kan aanbieden. In Nederland werken we op dit moment met 20 partners samen die goed zijn voor 50 filialen en in België hebben we 10 partners met 20 filialen. Ons doel is dit verder uit te breiden.”

‘Wij zijn ervan overtuigd dat dit het model van de toekomst is.’

Niet alle retailers willen zo’n verregaande samenwerking met merken. Sluit je je als merk hiermee niet af van een belangrijk deel van de markt?

‘’Wellicht dat we momenteel een aantal retailers niet kunnen bedienen omdat ze niet met dit model mee willen of kunnen gaan, maar wij zijn ervan overtuigd dat dit het model van de toekomst is.”

Beeld: McGregor