TOP

Retailers zijn teleurgesteld en boos over de gedwongen winkelsluiting, maar zijn niet verslagen: ‘Lockdown, but not down’

Modezaken hebben door de onverwachte lockdown opnieuw hun deuren moeten sluiten. Na een verkooppiek afgelopen zaterdag, proberen veel retailers na de eerste schrik en boosheid te redden wat er te redden valt. Via webshops, social media, etalages en vervroegde sale. “Het is even huilen om vervolgens weer snel door te gaan.”

Foto: Palazzo Domburg

Eind december zou Funkie Women – tot dit voorjaar Funkie House – in Den Haag de deuren sluiten. Door de plotselinge lockdown is de zaak afgelopen weekend al vervroegd voorgoed gesloten. Na 23 jaar. “Vreselijk”, zegt eigenaar Wilco van der Werf, tevens eigenaar van de streetwearwinkel Funkie House in Rotterdam. “In één klap zie je een heel jaar verdampen. We waren aan het opkrabbelen na de vorige lockdown en de zaken liepen weer onwijs lekker. Net nu we de afgelopen weken flink hebben bijbesteld voor kerst, de winkel hing vol met jassen, mutsen, sjaals en handschoenen, gebeurt er dit. Ik zag een lockdown totaal niet aankomen.” Toch nam Funkie Women afscheid met een knaller van een omzet op zaterdag. Van der Werf: “Het was bizar druk, bij beide zaken hebben we een van onze beste zaterdagen ooit gedraaid. Het was het laatste weekend voor kerst en dan ook nog de laatste dag voor de lockdown, dus iedereen wilde nog even snel de stad in.” 

Uitverkoop

Van der Werf vervolgt: “We waren nog helemaal niet bezig met de sale, normaal gezien beginnen we in januari, maar we hebben besloten nu te starten met de uitverkoop. Doe ik dat niet, dan wordt het allemaal nog vervelender.” De voorraad van Funkie Women wordt op die manier verkocht via de webshop van Funkie House. Daarnaast biedt de winkel click & collect aan. Van der Werf: “Een pleister op de wond. We gaan zien hoe dit uitpakt. Ik ben er op zijn Haags gezegd ‘helemaal vertieft van’. Ik kan er met mijn pet niet meer bij. Het is heel dubbel: twee van mijn zussen werken in het ziekenhuis en mijn moeder is in de negentig, dus ik begrijp de maatregelen op dat vlak zeker. Alleen wat ik niet snap: waarom mag een Gall & Gall wel openblijven? December is voor de gehele retail een megabelangrijke maand. Ik vraag me af of de faillissementen en ellende die van deze sluiting komen, in proportie is. Als ondernemer krijg je klap op klap en dat zorgt voor steeds minder vertrouwen in de overheid. Ik heb er een hard hoofd in dat we 14 januari weer open kunnen. 

Op afspraak

“Jammer dat we niet op afspraak kunnen werken, dat werkt zoveel effectiever dan click & collect”, zegt Leonara Hermans, mede-eigenaar van Vallen Mode in Harmelen. Man en compagnon Hans Hermans verwoordt een gevoel van willekeur dat meer leeft in de modebranche: “Het voelt zo oneerlijk, Harmelen is een klein dorp en op twee modezaken na is iedereen open. De slijterij, de drogist die tassen en sokken verkoopt en waarom is een bloemist essentieel? Dat doet pijn en het is een bron van ergernis. Het maakt dat we steeds bozer en dwarser worden door de opeenstapeling van maatregelen in dit zwabberende beleid.” Leonara: “Hadden ze gezegd: iedereen gaat drie weken dicht, dan hadden we er vrede mee gehad. Maar je weet gewoon: dit gaat weer lang duren.”  Afgelopen zaterdag was bij Vallen Mode ‘een gekkenhuis’, goed voor een dubbele omzet, vergeleken met een normale zaterdag in deze periode. Artikelen gingen voor de reguliere prijzen weg. Na kerst zouden de ondernemers de restanten van het seizoen, ongeveer 20-25 procent van de ingekochte voorraad, uitverkopen. Hans: “Daar wijken we de komende weken niet vanaf. We sturen al een aantal seizoenen op een gebalanceerde inkoop en uitverkoop en dat gaat steeds beter, dus voor ons geen paniekvoetbal.”

Lockdown but not down

Zoals veel andere retailers communiceert Vallen Mode veelal via social media met de klantenkring. Onder het mom van ‘lockdown but not down’ laten ze via deze kanalen weten op welke manieren de winkel bereikbaar is; via de webshop, telefonisch, per mail, er is click & collect en bestellingen binnen een straal van 20 kilometer worden nog voor kerst afgeleverd. Hans: “Social media zijn nu ons enige gereedschap. Dus we plaatsen regelmatig content; filmpjes, foto’s en updates. We merken nu al dat de webshop beter draait.” Leonara vult aan: “Door de eerdere lockdowns weten we nu makkelijker hoe we met deze situatie kunnen omgaan om toch door te draaien. Er is minder stress en we hebben een goed team met wie we dit kunnen oppakken.”

Ervaren

“We zijn inmiddels ervaren hierin”, reageert Barbara van Berendonk, eigenaar van Palazzo Domburg in het Zeeuwse Domburg gelaten. Ze probeert de nieuwe situatie zo positief mogelijk te benaderen. “Het is even huilen om vervolgens weer snel door te gaan. Een karaktertrek van mij, om snel te denken in wat mogelijk is en er niet aan toe willen geven dat dit eigenlijk heel shit is.” Als winkel in een toeristengebied merkte ze de laatste weken al dat de aanloop terugliep door de vroege sluitingen van de horeca. “Dit is altijd al een rustige periode, alleen nu is het net even extremer. Nadeel is dat wij vooral van dagjesmensen en toeristen leven en niet echt een grote vaste klantenkring hebben.” De wintercollectie heeft Van Berendonk direct afgeschreven. “Ik wil zo snel mogelijk afscheid nemen van dit seizoen en met goede moed door met het nieuwe seizoen.” Producten verkoopt ze met meer korting dan normaal, voor vijftig procent. “We hebben nu beperkte tijd om ervan af te komen. Vandaar dat we zo’n desastreuze beslissing hebben moeten nemen. Over een paar weken komen de eerste voorjaarsleveringen alweer binnen en daar heb ik vierkante meters voor nodig. Of we nu open of dicht zijn.”

Windowshoppen

Ook Van Berendonk herhaalt de succesvolle acties van vorige lockdownperiodes. Zo kunnen passanten ‘windowshoppen’ door onder meer de QR-codes op de ruiten scannen, die aan de webshop zijn gelinkt. “Vorig jaar was dit echt een succes, we zagen regelmatig mensen voor de ruiten hun telefoon pakken. Verder etaleren we verschillende geschenkdozen met leuke cadeau-items als geurstokjes of kaarsen erin.” Dat een online shop en actieve social media bijna onmisbaar is in deze tijd, wordt duidelijk zichtbaar bij Palazzo Domburg. In deze eerste dagen van de lockdown verkoopt het bedrijf dertig, veertig procent meer via de site. Van Berendonk: “De webshop, Facebook en Instagram zijn ontzettend belangrijke tools op dit moment, maar ook in het laagseizoen, merken wij. We linken dan ook veel berichten aan de webshop.” Ook bezorgen Van Berendonk en haar team op Walcheren gekochte producten thuis.

Gewoon open

Haverhals Schoen- en Sportmode in Zwanenburg vindt de nieuwe lockdown onacceptabel. Eigenaar Jenke Haverhals legt uit: “Tot en met vrijdag leek de situatie redelijk stabiel en ineens komt de overheid met een totaal ander verhaal. Plus, dit beleid is gebaseerd op aannames over de omikron-variant en niet op harde cijfers. Terwijl een verplichte sluiting zo’n ernstige ingreep is voor de retail.” Daarom ging Haverhals Schoen- en Sportmode afgelopen zondag uit protest ‘gewoon’ open. Met een team van vier medewerkers die elk een of twee personen uit hetzelfde huishouden hielpen, en een maximum van acht klanten tegelijk op de winkelvloer. Haverhals: “We hebben op social media aangekondigd dat we openbleven en dankzij onze grote following – meer dan 4000 likes op Facebook en bijna 1500 volgers op Instagram – verspreidde het nieuwtje zich razendsnel”, vertelt Haverhals. “Mensen kwamen van heinde en verre. Het was zelfs zo druk dat klanten een half uur tot een uur moesten wachten voor ze naar binnen mochten. Wat iedereen prima vond. Ze kwamen niet alleen om te kopen, maar ook omdat ze het dapper vonden en ons een hart onder de riem wilden steken.” De handhaving is nog niet lang geweest. Dinsdag gaat de winkel weer open, dan zullen de boa’s wel komen, verwacht Haverhals. “Dan maar een boete. Ik verwacht heus niet dat ik de deuren tot 14 januari kan openhouden, maar ik leg me hier niet zomaar bij neer en ik zou andere winkeliers willen oproepen hetzelfde te doen.”