TOP

Maud’s moderubriek #24

Wat gebeurde er afgelopen week allemaal in de wondere wereld van de mode? Modejournalist Maud Gerards volgt de ontwikkelingen binnen de industrie op de voet. Deze week: Modebedrijven aan de magazines en het einde van Rachel Zoe's succes.

Net-a-porter Magazine
De enorm populaire luxe modewebshop Net-a-porter.com kondigde eerder dit jaar aan met een tijdschrift op de markt te komen. De eerste editie stond in de planning voor dit najaar. Nu komt de Britse website daarop terug.  Pas in het voorjaar van 2014 gaat Net-a-porter het blad lanceren.

Nu geeft het bedrijf voorrang aan het opzetten van een mobiele app, die vanaf september in gebruik kan worden genomen. Deze lancering stond eigenlijk een half jaar later gepland , maar wisselt nu dus met het uitkomen van het magazine.

Het nieuwe blad gaat vier tot zes keer per jaar verschijnen en zal gedistribueerd worden door middel van abonnementen en winkelverkoop. Op de website zelf publiceert Net-a-porter sinds dit voorjaar iedere week The Edit, een online magazine.

Net-a-porter is niet het eerste modebedrijf dat zich waagt aan een eigen magazine. Ook H&M brengt nu al enkele jaren een eigen blad uit waar het bedrijf gerenommeerde fotografen, stylisten en journalisten aan laat werken. Het Scandinavische Acne zet een trend door een blad uit te brengen met hoogwaardig design en lange, diepgaande artikelen.

Einde nabij?
Rachel Zoe kon een jaar of vier geleden haar geluk niet op. Een eigen televisieshow, een klantenbestand waar je u tegen zegt en als klap op de vuurpijl mocht ze een eigen kledinglijn opzetten. Maar aan al die goede tijden lijkt zo langzaam een einde te komen.

Al langere tijd gaan er geruchten over het teruglopende succes van Rachel Zoe’s kledinglijn. Zo heeft een van de belangrijkste retailers die het merk verkochten, het Amerikaanse Neimann Marcus, Rachel Zoe laten vallen. Cijfers worden niet bekend gemaakt en in zo’n gevoel is geen nieuws vaak slecht nieuws.

Ook steeds meer beroemde Hollywood-sterren kiezen het hazenpad. Nu de voormalig assistent van Zoe de Canadees Brad Goreski ook met een eigen show op tv, weten sterren daar net zo makkelijk hun airtime te vinden. Voor een veel lager bedrag dan de astronomisch hoge bedragen die Rachel Zoe zou vragen wanneer ze een klus aanneemt.

Om de schwung er toch in te houden verlaagt de styliste  met de hilarische one liners haar doelgroep met een paar segmentjes. Zoe brengt een app op de markt waarin gebruikers virtuele personages kunnen kleden in outfits van bekende modehuizen die op dat moment ook in de winkels hangen. Laten we het er maar op houden dat ze in ieder geval met de tijd meegaat.