TOP

Markt voor slimme textielstoffen omvang van 640 milljoen dollar

De markt voor slimme stoffen en interactief textiel had in 2008 een omvang van 640 miljoen dollar, schatte Textiles Intelligence Ltd. Tussen 2004 en 2008 groeide de markt jaarlijks met 27 procent.

Slimme kleding ontstaat door intense samenwerking tussen de elektronica- en kledingbranche. Slimme stoffen zijn vooral interessant voor sporters. Geschikte kleding kan soms het verschil betekenen tussen goud en zilver. Tijdens de Olympische Spelen van 2008 werd bijvoorbeeld 93 procent van de zwemwedstrijden gewonnen door zwemmers met het pak Speedo LZR Racer.

Al verschillende merken hebben slimme kleding ontwikkeld. Reima, een Finse outdoor-kledingfabrikant , heeft bijvoorbeeld een ski- en wandelpak ontwikkeld dat is voorzien van een polsslagmeter, vochtigheids- en temperatuursensoren, een bewegingsmeter en navigatiesysteem en het pak bevat microcapsules die reageren op temperatuurschommelingen van het lichaam. Het Duitse Denkendorf Instituut ontwikkelt stoffen met elektrofysische en sensorische eigenschappen. Op de afgelopen vakbeurs Avantex/Techtextil te Frankfurt presenteerde Lodenfrey uit Garching een pak voor motorrijders dat bestaat uit waterdicht leder met een ingebouwd verluchtingssysteem. En het sensorhemd van Smartex geeft draadloos de medische parameters van een atleet door aan artsen en verzorgers.

Het gaat dus goed met de markt voor slimme stoffen, is dit de toekomst van mode? Afgelopen maand nog werd tijdens het Amsterdamse elektrofestival 5 Days Off de tentoonstelling Wearable Techonolgy gehouden. Via de tentoonstelling werden de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van technologie en mode gepresenteerd. Het idee achter de tentoonstelling: kleding gaat een steeds belangrijkere rol spelen in ons sociale leven en de interactie met anderen.