TOP

Mannenmodewinkel Esclusivo: ‘Gedoseerd inkopen en op tijd bijsturen is belangrijk’

Mannenmodewinkel Esclusivo in Castricum is na een grondige verbouwing weer open. Textilia sprak met de eigenaren van de winkel die binnenkort twintig jaar bestaat. “Wij doen onze inkopen gedoseerd en sturen op tijd bij wanneer het nodig is.”

Al bijna twintig jaar heeft retailer Cees Buis een mannenmodewinkel in Castricum genaamd Esclusivo. Hij runt de winkel samen met zijn zoon Maurice Buis en heropende zijn zaak op 11 februari 2017 geleden na een grondige verbouwing. Textilia sprak Maurice Buis over de recente veranderingen en de toekomst van hun winkel. 

Waarom wilden jullie Esclusivo verbouwen?

“Voorheen hadden we de jeans- en casualmerken gescheiden van de formele mannenmode. Maar omdat de tijden zijn veranderd en je nu vaker ziet dat mannen colberts combineren met jeans, vonden we het niet meer nodig om dit apart aan te bieden. Op zich was onze winkel nog niet echt toe aan een verbouwing, maar we wilden voorkomen dat we over een aantal jaar achter de feiten aan zouden lopen, dus hebben we besloten om het nu al te doen.”

 esclusivo winkel

Wat is er precies veranderd door de verbouwing?

“De indeling van de winkel is dus aangepast: de jeansmerken en formelere merken hangen in dezelfde ruimte. Daarnaast hebben we de etalages volledig weggehaald en is het een open geheel geworden. Dus als je de winkel inkijkt, kun je helemaal door de zaak heen kijken. We hebben een onafhankelijke interieurspecialist ingeschakeld en hadden eigenlijk maar één opdracht: de 55-plusser moest zich ook nog thuis kunnen voelen in de winkel. En dat is goed gelukt, vind ik. Onze winkel heeft nu een frissere, open uitstraling die ook een jongere doelgroep zal aanspreken, maar tegelijkertijd niet té hip is. Onze doelgroep bestaat hoofdzakelijk uit mannen tussen de 28 en 55 jaar, maar we moeten ook de 55-plusser – die trouw één keer in het seizoen komt winkelen – beslist niet vergeten.”

Hebben jullie ook wat merken toegevoegd?

“Ja we hebben Diesel als jeansmerk toegevoegd. Onze bestsellers zijn de spijkerbroeken van Vanguard. Het modebeeld is nu wat rustiger, wat cleaner en daarom vallen die broeken goed in de smaak. Daarnaast hebben we PME Jeans voor een wat rauwere uitstraling. En dat hebben we nu dus uitgebouwd met nog een jeansmerk. Verder hebben we Matinique aan ons assortiment toegevoegd. Dat past goed bij een merk als Anerkjendt dat we al langer voeren.”

Wat is jullie geheim om te overleven als retailer?

“Reageren en anticiperen op de markt. Bij ons ging het ook tijdens de crisis niet heel slecht, omdat we toen al – en nu nog steeds – onze inkoop bewust heel gedoseerd doen. We kopen niet direct enorme voorraden in, maar verspreiden dit liever over het seizoen zodat je beter kunt inspelen op de vraag. Natuurlijk zul je altijd slowmovers hebben, maar als je alles in de gaten houdt, heb je toch minder vaak dat artikelen niet lopen. En zo houd je – ook tijdens het uitverkoopseizoen – er een goede marge op na. Daarnaast doen wij bewust niet aan online verkoop, omdat we toch vaak van collega-retailers horen dat het niet loont. Je kunt onmogelijk op tegen de grote aanbieders in de online business.”