TOP

Label to watch: de hippe shirts van Nølson

Vanuit een eigen gemis begon de 23-jarige Niek Koedam twee jaar geleden het shirtmerk Nølson. Door de ultraslanke pasvorm en het minimalistische design vallen de shirts goed in de smaak bij jonge mannen, onder wie rapper Lil' Kleine.

Een mooi shirt vinden voor een eerlijke prijs. Niek Koedam vond het altijd een probleem. “Je hebt natuurlijk de ketens, maar na een paar keer wassen zien de overhemden van H&M en Zara er ook niet meer uit zoals je zou willen. Ik dacht: ‘dat kan beter, zeker voor de jonge man’.” Wanneer hij tijdens zijn ondernemersopleiding in Shanghai via een vriendin in aanraking komt met een producent, besluit hij Nølson op te zetten.

Wat maakt de shirts van Nølson anders?

“Ten eerste de fit. Ik heb bewust gekozen voor een extreme slim fit; dat zit veel mooier onder een pak. Mijn doelgroep bestaat uit mannen tussen de 18 en 30 jaar oud.  Vooral bij jonge mannen staat dit het mooist. Ten tweede, de frisse uitstraling. De shirts zijn ontworpen met een Scandinavisch gevoel en weinig fratsen – geen prints, gekke details etcetera. Ik ben begonnen met drie modellen en heb intussen de collectie uitgebreid naar vijf modellen. En het derde punt waarop mijn merk onderscheidend is, is natuurlijk de prijs: voor 49,95 euro heb je een kwalitatief mooi shirt. Ik heb gekozen voor een business-to-consumer-strategie; door de retailer buiten de keten te houden, kan ik een lagere prijs hanteren. Ik verkoop momenteel alleen via een eigen webshop en in onze fysieke winkel aan het Singel in Amsterdam.”

IMG_4724

Waarom heb je gekozen voor een fysieke winkel?

“Het is belangrijk dat mannen de shirts kunnen komen passen. Vooral omdat ik voor de boorden van de shirts heb gekozen voor een ouderwetse maatvoering die loopt van 37 tot 44. Omdat veel jonge mannen dit systeem niet kennen, is het goed dat ze eerst een hemd komen proberen in de winkel.  Zodra ze hun boordmaat weten, kunnen ze online herhaalaankopen doen.”

Hoe breng je je shirts aan de man?

“Social media is natuurlijk erg belangrijk. Ik adverteer op Facebook, Linkedin, Instagram en werk samen met bloggers om mijn merk een boost te geven. Ook helpt het wel dat mijn shirts zijn opgepikt door bekende Nederlanders zoals Lil’ Kleine. Een bevriende stylist werkt veel met hem samen, dus dat is leuk. Eigenlijk gaat het nog beter dan ik had verwacht. Klaarblijkelijk hadden meer mannen hetzelfde probleem als ik – dat ze geen mooie, betaalbare shirts konden vinden. En ik merk dat onze klanten het prettig vinden dat NØLSON een leuk merk is met een frisse, hippe uitstraling.”