TOP

Mannenmode op B&B, Premium, Capsule en Seek

Berlijn stond vorige week (4-8 juli) in het teken van mode. Zo vond er naast de bekende jeansgeoriënteerde beurs Bread & Butter ook Premium en de populaire Capsule en Seek plaats. Op deze inspirerende beurzen was er aan mannenmode geen gebrek.

Op Bread & Butter presenteerde zich de grotere commerciële merken zoals Barbour, Woolrich en McGregor met collecties die geïnspireerd waren op oude klassiekers. Zo was er het jasje van James Dean dat door McGregor in de spotlights werd gezet. Het eenvoudige preppy jack met rits (zie foto’s hiernaast) is opnieuw in de collectie opgenomen door creative director Christian Arkins. Voor de nieuwe lijn Twenty One, dat een ode is aan het oprichtingsjaar van McGregor, ontwierp de New Yorker een typisch bruinleren James Dean jas.

Nieuwe lijnen
Een flink aantal merken kondigde nieuwe lijnen aan op de Bread & Butter. Zo was er naast Twenty One van McGregor het veelbesproken D&S van Ralph Lauren. De lijn maakt plaats voor Polo Ralph Lauren met een jongere en stoerdere look en veel verwassen en gevlekte denim. Dan is er NZA, het merk van Nederlandse bodem, dat op de Berlijnse modebeurs NZA Heritage presenteerde. Met de collectie, die bestaat jeans en tops, wil het merk een nieuwe markt bedienen en dat zijn met name jeanszaken.

Shirts
Ook het Nederlandse R2 showde de collectie op Bread &Butter met veel cut-away boorden. Net als bij andere shirtmerken zoals Circle of Gentlemen, dat te vinden was op modebeurs Premium, is de styling overall gezien rustig. Geen drukke overall prints of contrasterende dessins meer in de boorden zoals vorige seizoenen. Wel is er veel aandacht voor knopen, die soms van luxe hoorn of sober hout zijn gemaakt.
Meer shirttrends: polkadot prints/smalle gesloten boorden/ langere achterpanden/ linnenkatoenenmixen voor een kreukelig effect

Kleur
Drykorn zette een krachtig beeld neer met de hoofdkleuren donkerblauw en tabakbruin. Designer Ali Pourhassan vertelt hierover: “Blauw combineert met alles, zelfs met moeilijke trendkleuren zoals gifgroen en zonnig geel.” Hij vertelt verder over een nieuw wased-out effect waarbij de kleur aan de buitenzijde van jasjes door vele wasbeurten wordt afgezwakt. “De kleur aan de binnenkant blijft wel sterker, waardoor een nieuwe look ontstaat.”
Meer trendkleuren: geel (accentkleur)/groen/kobaltblauw/kaki/rood

Premium
Voor wie ook de mannenmodebeurs Pitti Uomo in Florence bezoekt, is het mannenmodegedeelte van Premium eigenlijk overbodig. Hier staan veel dezelfde Italiaanse en Duitse confectiemerken met vaak een kleinere collectie dan Italië. Veel gezien zijn opnieuw de unconstructed jasjes waarbij de binnenvoering weg gelaten is voor een nonchalante casual stijl. De pasvorm van jasjes is nog steeds slank, wel zijn deze iets korter. Pasteltinten zoals lavendelblauw, zachtroze en frisgroen zijn veel gebruik voor blazers en chino’s, die ook dit seizoen opnieuw massaal aanwezig zijn.

Seek en Capsule
Voor mannenmodeboetieks die een jongere markt in het hoogsegment bedienen zijn Seek en Capsule dé beurzen. Hier vind je veel inspirerende designerlabels uit Scandinavië zoals op Seek, gelegen naast en onderdeel van Premium, het Deense Rascals met button down shirts in duokleuren. Of het Belgische Howlin by Morrison met een collectie vesten, stropdassen en sokken dat in Ierland en Schotland wordt geproduceerd. Wie het komende winterseizoen op zoek gaat naar verrassende jonge designerlabels in plaats van commerciële A-merken moet de beurzen zeker alvast in de agenda blokken!

Lees het uitgebreide B&B en Pitti Uomo verslag in de nieuwste mannenmodespecial die vrijdag op de deurmat valt!