TOP

Mango Nederland maakt verlies, TK Maxx opent in Apeldoorn en Levi’s verkleint CO2-footprint

Zara lanceert een nieuw systeem voor online bestellingen, waarbij vanuit winkels geleverd wordt. Verder: TK Maxx opent een nieuwe winkel in Apeldoorn, Mango Nederland schrijft rode cijfers voor 2017 en Levi’s kondigt een nieuwe klimaatactiestrategie aan, waarmee ze hun CO2-voetafdruk willen verkleinen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 2 augustus.

Zara gaat online orders vanuit winkels leveren

Eind 2018 lanceert modeketen Zara een nieuw systeem voor online bestellingen. Artikelen die online niet op voorraad zijn, worden rechtstreeks verstuurd vanuit een nabijgelegen winkel. Dat meldt The Wall Street Journal. De keten ziet verschillende voordelen van het nieuwe systeem. Klanten krijgen hun bestelling eerder en de fysieke winkel blijft belangrijk in het webshoptijdperk. Daarnaast kunnen de voorraadniveaus beter gemanaged worden met het nieuwe systeem.

De uitrol omvat ongeveer 2000 winkels in 48 landen, wat het een van de grootste pogingen maakt van een modebedrijf om online bestellingen vanuit winkels te leveren.

 

Mango schrijft rode cijfers voor 2017

Mango heeft 2017 afgesloten met een verlies van 1,25 miljoen euro in Nederland. Het slechte resultaat heeft voornamelijk te maken met de omzetdaling van ruim twaalf procent tot 28,9 miljoen euro, zo schrijft Retailnews.nl. De keten bespaarde wel ruim twee miljoen aan kosten, waarvan zeven ton bespaard werd op personeelskosten.

Het jaar ervoor stond de Spaanse kledingketen wel in de plus, voor het eerst in vijf jaar. Destijds noteerde Mango een plus van 1,3 miljoen. De omzet liep echter ook dat jaar flink terug; waarschijnlijk door het wegvallen van de shop-in-shops bij V&D.

Mango haalt het verlies van 2017 af van de algemene reserves. Het operationeel resultaat is met een kleine 78.000 euro nog nét positief, maar wel aanzienlijk lager dan de bijna twee miljoen van het voorgaande jaar.

 

Strellson opent nieuwe winkel in Delft

Mannenmodemerk Strellson heeft een nieuwe locatie in Delft. De oude vestiging op de Oudelangedijk heeft plaatsgemaakt voor een nieuwe en grotere locatie aan de Wijnhaven 18. De winkel van 110 vierkante meter biedt meer ruimte voor de collecties van het Zwitserse herenmerk.

De winkel is verbonden via een doorgang met New Zealand Auckland en multibrandstore Steendam herenmode. Arjan Steendam, eigenaar van de drie winkels vertelt in een persbericht: “We hadden de winkels natuurlijk ook niet met elkaar kunnen verbinden, maar we hebben ervoor gekozen dat toch te doen. Mannen houden efficiënt winkelen.

De nieuwe franchisewinkel van Strellson is onderdeel van een grotere operatie om het centrum van Delft op de kaart te zetten als winkelstad.

TK Maxx opent een filiaal in Apeldoorn

Outletgigant TK Maxx opent in 2019 een filiaal in Apeldoorn. Dat laat het Apeldoorns Stadblad weten. Tot nu toe heeft de off-price retailer winkels in Eindhoven, Groningen, Den Haag, Heerlen, Amsterdam en Rotterdam. Zoetermeer en Almere staan nog op de planning. Waar en wanneer de nieuwe winkel in Apeldoorn wordt geopend is nog niet bekendgemaakt.

TK Maxx maakt deel uit van TJX Companies en is een multibrand outletwinkel. TK Maxx koopt producten (restpartijen) van merken die ze vervolgens met 60 procent korting aanbieden. 

Levi’s kondigt nieuwe klimaatactiestrategie aan

Levi Strauss & Co heeft een nieuwe klimaatactiestrategie aangekondigd. Deze nieuwe strategie stelt agressieve doelen voor het verminderen van de CO2-uitstoot in de eigen en geëxploiteerde faciliteiten en wereldwijde toeleveringsketen tegen 2025. Deze omvat het gebruik van 100 procent hernieuwbare elektriciteit in faciliteiten van het bedrijf.

De belangrijkste klimaatimpact – en de moeilijkste aan te pakken – ligt in de mondiale toeleveringsketen van de kledingindustrie. De nieuwe strategie van het jeansmerk behandelt ook dit deel van de CO2-voetafdruk van het bedrijf.

De twee belangrijkste doelstellingen voor 2025 zijn als volgt:

  • Een reductie van 90 procent broeikasgasemissies (broeikasgassen) in alle in eigendom zijnde en geëxploiteerde faciliteiten, die zal worden bereikt door te investeren in hernieuwbare energie op locatie en energie-efficiënte upgrades.
  • Een reductie van 40 procent van de broeikasgasemissies in de toeleveringsketen, die grotendeels zal worden bereikt door samen te werken met belangrijke leveranciers om het Partnership for Cleaner Textiles (IFC PaCT) van de International Finance Corporation wereldwijd uit te breiden. Het IFC PaCT is een innovatief publiek-privaat partnerschap dat leveranciers technische expertise biedt en toegang geeft tot goedkope financiering ter ondersteuning van duurzame energie- en waterinvesteringen.

Deelnemers Lichting 2018 bekend

De deelnemers voor de talentenshow Lichting zijn bekendgemaakt. Op vrijdag 7 september presenteren de veertien grootste designtalenten van de zeven modeacademies zich in één centrale catwalkshow aan pers en professionals op Fashion Week Amsterdam. Iedere academie selecteert twee van hun meest getalenteerde graduates. De winnaar van Lichting 2018 ontvangt €10.000,- euro, beschikbaar gesteld door Meester Koetsier Foundation.

lichting 2018 1

lichting 2018 2

lichting 2018 3

lichting 2018 4

lichting 2018 5

lichting 2018 6

lichting 2018 7