TOP

Mall of the Netherlands trekt nieuwe retailers, retouren te duur voor webshops en Primark lanceert wellnes-collectie

Westfield Mall of the Netherlands laat veelbelovende resultaten zien en trekt nieuwe retailers aan. Verder: sommige webwinkels laten klanten producten niet meer retour sturen omdat het te duur is, Primark lanceert een wellness-collectie en de Amsterdam Fashion Week maakt het volledige programma bekend. Dat en meer in het nieuwsovericht van 20 februari.
Nog meer nieuwe retailers naar groeiend Westfield Mall of the Netherlands 

Het toekomstige Westfield Mall of the Netherlands laat veelbelovende resultaten zien na de reeds geopende zuid-fase, die nu al meer dan 8 miljoen bezoekers op jaarbasis trekt. Dat meldt Unibail-Rodamc-Westfield (URW) in een persbericht. De cijfers laten zien dat het voormalige winkelcentrum Leidsenhage, dat in zijn hoogtijdagen van 1998-2004 jaarlijks ruim 9 miljoen bezoekers trok, weer groeit.

Het succes van de eerste fase heeft ook nieuwe retailers aangetrokken, zegt URW. Dit zijn onder meer: de eerste Nederlandse winkel van parfummerk Arabian Oud; schoenenmerk Wolkyshop; het nieuwste winkelconcept van Cotton Club; cadeauwinkel KKEC; en Lucardi, de juweliersketen. Daarnaast opent ook mannenmodemerk New Zealand Auckland een winkel, State of Art opent hun grootste inspiration store en zal local hero Van Koningsbruggen een winkel openen met sieraden en horloges.

Webwinkels laten klanten producten houden omdat retourneren te duur is 

Klanten van webwinkels mogen spullen die ze willen terugsturen geregeld houden, zelfs als die onbeschadigd zijn. Dat meldt Het Financieele Dagblad. Daarbij krijgen consumenten ook nog eens hun geld terug of een nieuw exemplaar opgestuurd, waardoor ze de producten gratis krijgen. Dat zeggen tientallen consumenten na een rondvraag van het FD.  

Retailexperts spreken van ‘een verkeerd signaal, dat misbruik in de hand werkt’. ‘Dit is van de pot gerukt’, zegt ABN Amro-retaileconoom Henk Hofstede in het FD over de ervaringen van consumenten. ‘Het is ongezond en het verpest de markt. Misschien dat de grootste webwinkels dit kunnen volhouden om klanten te trekken en marktaandeel te winnen. Maar alle spelers die daar achteraan komen, en gewoon rendement moeten halen, kunnen dit niet.’ Toch zal het verschijnsel waarschijnlijk alleen maar toenemen. Bij webreus Amazon, die binnenkort naar Nederland komt, is ‘retouren laten houden’ een vaste optie die externe verkopers kunnen aanvinken. 

Primark lanceert nieuwe Wellness-collectie, opent pop-up store in Utrecht 

Kledingretailer Primark lanceert een nieuwe Wellness-collectie met 80 producten, die vanaf eind februari in geselecteerde Primark-winkels ligt. Dat meldt de retailer in een persbericht. De Wellness-collectie is gelanceerd in het kader van het Primark Cares-initiatief. Alle producten zijn gemaakt van biologisch katoen, gerecyclede of duurzame materialen. De collectie bestaat uit onder meer: badjassen, kaarsen, crop tops en bijpassende leggings of dekbedovertrekken. Vanaf half maart is de collectie een permanente toevoeging aan geselecteerde Primark-winkels. In Utrecht komt een speciale Wellness-hub, een pop-up store die de volledige collectie toont, in de Utrechtse winkel.  

AFW Studio maakt volledige programmering bekend 

De Studio Editie van de Amsterdam Fashion Week heeft de volledige programmering bekendgemaakt. Van 5 tot en met 7 maart is er een uitgebreid programma. De opening van deze Studio Editie wordt afgetrapt met de lancering van het nieuwe project van Zoe Karssen & Quince Karssen. Ook Scotch & Soda zal deze editie aanwezig zijn tijdens Amsterdam Fashion Week met een intiem ontbijt zaterdagochtend. Het merk zal haar eerste zonnebrillen collectie lanceren in een select gezelschap in de Scotch & Soda winkel op de Huidenstraat. Tevens zullen deze editie de AFW Industry Talks plaatsvinden, onder leiding van Bregje Lampe, waarbij er gesproken wordt over Entrepeneurship & Branding en Sustainability & Innovation. Aan de AFW Industry Talks zullen o.a. Guillaume Philibert (Filling Pieces), Amber Slooten (Thefabricant.com), Adriana Galijasevic (G-star RAW), Borre Akkersdijk (BYBORRE), Jeanne Zizi & Margot de Kroon (Zazi Vintage) en Kimberley Jenneskens (O’Neill) deelnemen. 

Richard Malone wint de Woolmark Prize 2020 

Richard Malone uit Ierland is de winnaar van de Woolmark Prize 2020. Dit werd bekendgemaakt tijdens een evenement op de London Fashion Week. Richard Malone creëerde een collectie geïnspireerd door zijn opvoeding in Wexford. “Het winnen van de Woolmark-prijs is volledig onverwacht,” zei Malone na de show. Elke finalist maakte een routekaart voor duurzaamheid en presenteerde traceerbare collecties met behulp van technologie van platformpartner Provenance. Door zich te richten op transparantie en belangrijke productinformatie te delen, brengt elke ontwerper de supply chain naar de klant op een veilige, betrouwbare en toegankelijke manier in kaart.