TOP

Maken hogere katoenprijzen kleding echt duurder?

CBW Mitex verwacht dat de winkelprijzen van kleding dit najaar minstens 10 procent zullen stijgen. Topman DeNunzio van Maxeda hoopt de prijsstijging te kunnen beperken tot onder de 10%. De grote vraag is wie er voor deze prijsstijgingen gaat opdraaien: de industrie, de tussenhandel, de winkelier of de consument? We legden de vraag in Textilia #19 al voor aan vier deskundigen. Lees wat zij ervan denken....

Antonio Ettaro Barberi, senior consultant internationale handel en productiedeskundige bij Modint: “Wie er in de keten op zijn marge gaat toeleggen, is afhankelijk van het prijssegment waar men zich op richt. Het laagsegment kan geen prijsstijging hebben. Dat heeft met het type klant te maken. Die zal afhaken bij een te hoge prijs. Er zal dus elders in de keten water bij de wijn gedaan moeten worden. Of de fabrikant, of het merk, of de tussenhandel, of de retailer moeten de prijsstijging dragen. Spelers in het hoogsegment kunnen wat dit betreft net iets meer opvangen voordat een consumentenprijs verhoogd moet worden.”

Hans Rettich
van fabrikant/importeur Shapes International en het kinderlabel Rebelution: “Fabricage is centenwerk. Onze marges zijn minimaal, dus de handel zal het wel moeten doorcalculeren aan de consument, maar daar zit het knelpunt. Grootwinkelbedrijven die bijvoorbeeld al jaren een legging voor €9,99 aanbieden, willen vasthouden aan magische prijzen, anders haakt de consument af. Dus zullen leveranciers onder druk worden gezet. Toch zal ik doorgaan met produceren wat ik verkocht heb. Waar ik voorheen €2,70 voor een artikel berekende, is dat nu €3,30. Mijn afnemers accepteren dat, want men heeft een winkel te vullen en niemand kan het momenteel voor minder doen. Dat is nog een geluk bij een ongeluk.”

Michiel Scheffer
, ceo van adviesbureau Noéton Policy in Innovation: “Ik denk niet dat de consument dat gaat betalen, want dan hij haakt af. Onder in de markt hebben prijsstijgingen van grondstoffen de meeste impact, omdat daar de vezelwaarde in verhouding tot de totaalprijs van het kledingstuk hoog is. In het hoge segment is er meer buffer. Bovendien laten topmerken vaker binnen Europa produceren, waardoor zij geen last hebben van koersdalingen. Vanwege de kortere afstanden kun je bovendien sneller inspelen op behoeften, wat overproductie beperkt en efficiency verhoogt.”

Erwin Kok, commercieel manager Lunter Textiel
: “Het zal zo’n vaart niet lopen met de kledingprijzen, want geen consument zal een dergelijke prijsstijging accepteren. Het is naar verwachting een tijdelijke situatie, dus zullen producent en retail het moeten proberen op te vangen. Kledingmerken zullen hun designs en productiemogelijkheden nogmaals onder de loep nemen om kosten te besparen en alle partijen zullen mogelijk hun marges iets moeten bijstellen om toch competitief en attractief te blijven in deze periode. Normaal kunnen fabrikanten een lage euro wel opvangen met bijvoorbeeld een gunstige katoenprijs, maar momenteel werkt het samenvallen van al deze prijsbepalende elementen ongunstig. Maar uiteindelijk geloof ik dat de consument er toch ook iets van gaat merken.”

Poll op textilia.nl: kleding wordt duurder

Op de poll op onze website begin juni, met de vraag of kleding volgend jaar duurder zou worden, antwoordde 63% van de stemmers met JA . Zo’n 23 procent antwoordde NEE.

RTL Boulevard

Woensdag gaf ook naar RTL Boulevard. Daarin gaf Eva Guldemond, redacteur kindermode voor Bengels en Textilia, een toelichting op de stijgende katoenprijzen en de mogelijke gevolgen daarvan op de modebranche.

Klik hier om deze uitzending te bekijken

Wat denk jij? Of hoe ga jij de gestegen katoenprijzen opvangen binnen jouw bedrijf? Laat hieronder je reactie achter…