TOP

Maarten van der Horst ontwerpt voor Topshop

De Nederlandse modeontwerper Maarten van der Horst heeft een collectie ontworpen voor Topshop. Tropische bloemen, Hawaiiaanse prints en surfersinvloeden zetten de toon. Eerder maakten Christopher Kane en Mary Katrantzou een collectie voor de Britse winkelketen.

Zelf beschrijft Maarten van der Horst zijn collectie als “een ultramoderne esthetische collectie, die verankerd is in het naoorlogse optimisme”. Het grootste gedeelte van zijn collectie is unisex, net als de meeste van zijn ontwerpen.

Perfecte partner

De Britse winkelketen benaderde de Nederlandse ontwerper direct na zijn afstuderen. Van der Horst: “Tussen alle andere reuzen op het gebied van highstreet-mode in de wereld is Topshop het bedrijf dat altijd met nieuwe ontwerpers bezig is. Het is altijd mijn doel geweest om de gekke ideeën in mijn hoofd om te zetten naar iets wat begrijpelijk is en gewaardeerd kan worden door zo veel mogelijk mensen. Als ik iets haat, is het elitisme. Wat dat betreft is Topshop natuurlijk een perfecte partner.”

Hawaiiprints

Van der Horst maakte naam als ontwerper met zijn afstudeershow waarbij hij wegens geldgebrek tweedehands petticoats en een restpartij Hawaïblouses gebruikte. Vorige zomer maakte hij zijn debuut tijdens de Londense modeweek met een show die voortborduurde op het Hawaiithema van zijn afstudeercollectie. Van der Horst heeft acht verkooppunten in de wereld en mocht zijn kleding al eens bij Selfridge verkopen.

Mannencollectie

Onder zijn eigen gelijknamige label ontwerpt de Nederlandse designer ook een mannencollectie, gesponsord door Fashion East. In juni zal Van der Horst de ontwerpen voorstellen tijdens de eerste ‘men’s fashion week’ in Londen.