• No products in the cart.
TOP

Lynn Fashion Agency voegt twee nieuwe merken toe [interview] *

Lynn Fashion Agency heeft twee nieuwe merken toegevoegd aan het portfolio. Eigenaresse Lynn Burgman vertelt over het edgy, Berlijnse label 24Colours en het vrouwelijke, Scandinavische Rut & Circle.

Jullie hebben sinds kort 24Colours toegevoegd aan het merkenpakket, waarom dit merk?

 

Lynn Burgman, eigenaar Lynn Fashion Agency: “24Colours komt uit Berlijn en Berlijn is een hippe stad waarvan de stijl de laatste tijd een grote doelgroep aanspreekt. Het merk is opgericht in 2009 en heeft inmiddels 16 monobrand winkels in Duitsland waarvan zeven in Berlijn. De filosofie van 24Colours is om betaalbare mode voor de jonge vrouw te maken, geïnspireerd op de streetstyle van Berlijn.”

 

“Het merk is draagbaar en zit in een goede prijsklasse, met vesten voor € 39,- en jassen voor € 59,-. In die prijsklasse heb je wel meer merken maar 24Colours is wat alternatiever en stoerder en heeft een eigen gezicht. Het merk is vernieuwend in het segment waarin het zit.”

 

Hoe wordt er op het merk gereageerd?

 

“24Colours ligt al in de winkels en het gaat verbazingwekkend goed. Alles valt of staat met de doorverkoop en de meeste klanten hebben veel meer ingekocht dan vorig seizoen, dus het gaat hartstikke goed.”

 

24Colours124Colours224Colours3

 

Hoeveel verkooppunten heeft 24Colours momenteel in Nederland?

 

“We hebben nu zestig verkooppunten, zoals Gesponnen Suiker in Amsterdam, Mint Fashion Store in Tilburg en Image in Utrecht. Er is nog ruimte voor meer verkooppunten maar we moeten daarbij natuurlijk wel kijken naar een goede verdeling over het land. Ik dacht zelf dat het merk wat jonger doorverkocht zou worden aangezien het een festivalstijltje is, maar het is toch zo draagbaar dat de 30-plusser het ook oppakt. Voor veel leeftijdsklassen zitten er toch wel items tussen waardoor het ook in winkels ligt voor een iets oudere doelgroep.”

 

Hoe gaat de inkoop te werk bij 24Colours?

 

“We brengen vier collecties per jaar met 12 levermomenten. Ik schrijf nu de eerste ronde van zomer 2016, in september begin ik met het schrijven van de hoogzomer collectie. De marges zitten tussen de 2.7 en 3.1, dat verschilt per artikel.”

 

Ook Rut & Circle is nieuw, wat is het voor merk?

 

Rut & Circle is in 2007 in Zweden opgericht en is wat vrouwelijker. Het merk maakt betaalbare kleding, geïnspireerd op internationale trends. Het is voor vrouwen van tussen de 25 en 50 jaar. Dit is ons tweede seizoen dat wij hiermee bezig zijn.”

 

Hoe werkt de inkoop bij Rut & Circle?

 

“Wij werken met zes schrijf- en 12 levermomenten per jaar. De marge ligt tussen de 2.5 en 2.7. In Nederland hebben we momenteel twintig verkooppunten waaronder Kek, Stout en Noa Lifestyle.”

 

Waarom heb je juist dit merk toegevoegd?

 

“Het is een heel sterk merk. Er zitten mooie items bij voor goede prijzen en dat kan voor mijn klanten een aanvulling zijn in hun merkenpakket. Ik zit in een bepaalde prijscategorie waarvan mensen weten dat ze daarvoor bij mij moeten zijn maar als je net weer even een ander merk toevoegt, kan iedereen zich erin vinden. Het spreekt daarnaast ook weer andere klanten aan.”

 

Rut  Circle

 

Het is dus niet zo dat al je merken dezelfde doelgroep aanspreekt?

“Er zit altijd een overlap in. Ik heb een sieradenmerk dat wordt gekocht door sieradenwinkels maar ook door 90 procent van mijn klanten die een modewinkel hebben. Als ik een collectie snap – in de zin van dat ik mij kan verplaatsen in de klant die het kan kopen – en het sluit aan bij mijn merkenpakket, dan voeg ik het toe. Ik kijk er commercieel naar en niet alleen wat ik leuk vind.”

 

Hoe gaat het momenteel met je andere merken?

 

“De andere merken gaan goed. Ik ben wel gestopt met Love, zij gingen hun verzendkosten onwijs verhogen waardoor ik het niet meer wilde aanbieden. Als een klant een keer wat uit voorraad wilde halen, dan moesten ze zo veel geld betalen dat ze geen marge meer overhielden. The Gift Label is mijn eigen label met verschillende cadeau- en woonartikelen en ook daarmee gaat het goed.”

 

Heb je dan totaal geen last van de crisis?

 

“Ik ben sinds drie jaar begonnen met mijn agentschap dus ik weet niet beter dan dat we in een rottige tijd zitten. Ik heb genoeg ervaring en weet hoe het is geweest, hoe makkelijk mensen vroeger kochten. Dat is nu niet meer zo maar het is wat het is, ik kan mij redden en ik vind het nog steeds erg leuk om te doen. Ik heb ook een positieve kijk op de komende jaren want ik denk wel dat de mode weer gaat aantrekken, is het niet 2016 dan is het wel 2017.”

 

Hoe moet de toekomst van Lynn Fashion Agency eruit zien?

 

“Ik wil The Gift Label graag verder uitbreiden, dat staat hoog op mijn lijst en daar zijn we ook al mee bezig. De rest ligt aan hoe de markt zich ontwikkelt. Ik had nooit verwacht dat ik lifestyle artikelen zou verkopen maar ineens gaan er overal conceptwinkels open en is daar ruimte voor. Misschien zie je dat straks ook met iets anders gebeuren waar ik me dan weer in ga verdiepen.”