TOP

Loket vierde aanvraagperiode NOW open, CEO MS Mode en America Today vertrokken en Zalando breidt uit

Het UWV heeft vandaag het loket voor de vierde aanvraagperiode van de NOW-regeling geopend. De CEO van America Today is vertrokken en de Fair Wear Foundation verwelkomt nieuwe merken. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 15 februari.

CEO MS Mode en America Today vertrokken

Peter van Kampen is vertrokken als CEO bij MS Mode en America Today, meldt Retailnews. Volgens de nieuwssite is de oorzaak een verschil van inzicht over de koers van de modebedrijven. De concerns worden sinds 1 januari 2021 geleid door Jonathan en Joshua Kahn, zoons van modeondernemer Roland Kahn. “We hadden wat andere ideeën en dat is in deze coronatijd natuurlijk lastig”, zegt Van Kampen tegen RetailNews. “We hebben ergens in november besloten dat we uit elkaar zouden gaan. Voor de rest: no hard feelings.” De vertrekkende CEO zegt dat hij zijn twee opvolgers heeft ingewerkt. Dennis Mok (ex-CoolCat en Fred de la Bretonière) is de interim-CEO en Patrick Miami van der Borden (ex-FNG) gaat over marketing en sales. Van Kampen is 7,5 jaar CEO geweest van America Today en de laatste 2,5 jaar ook van MS Mode. Beide modebedrijven hebben een reorganisatie achter de rug, die eind 2019 werd aangekondigd. Belangrijkste onderdeel van deze reorganisatie is de omvorming van de ‘achterkant’ van de organisatie. Denk aan de digitalisering van processen, optimalisering van voorraadbeheer en shared services van de verschillende formules, zoals intensieve inkoopsamenwerking en gedeelde afdelingen.

Fair Wear Foundation verwelkomt nieuwe merken

Dit jaar hebben zich vijf nieuwe kledingmerken aangesloten bij Fair Wear Foundation, zo meldt de organisatie in een persbericht. Het gaat om de mannenkledingmerken Atelier Munro en Olymp, werkkledingspecialist Hakro, vrouwenmodelabel Wrap & Poetry London en schoenenmerk Icebug. Door zich de committeren aan de foundation maken de merken zich sterk voor betere arbeidsomstandigheden in kledingfabrieken. Elk jaar controleert Fair Wear hoe merken dat doen. “Het is goed om te zien dat kledingmerken ondanks dit extreem moeilijke jaar, sociale duurzaamheid als een integraal onderdeel van hun bedrijfsvoering omarmen”, zegt Fair Wear-directeur Alexander Kohnstamm. “Het bevestigt dat er steeds meer merken zijn die de industrie graag voorgoed willen veranderen, omdat ze weten dat duurzame bedrijven veerkrachtiger en succesvoller zijn.” De Fair Wear Foundation, opgericht in 1999, zet zich in voor eerlijke behandeling en beloning in de kledingindustrie en ook aan veilige werkplekken. Er zijn inmiddels 136 merken aangesloten, waaronder Suitsupply, Armedangels, Kuyichi, Vaude, Acne Studios en Kings of Indigo.

Loket vierde aanvraagperiode NOW open

Het UWV heeft vandaag het loket geopend voor werkgevers die een aanvraag willen doen voor de vierde periode van de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid (NOW), zo meldt de uitkeringsinstantie.. Ze kunnen dan een tegemoetkoming in de loonkosten krijgen voor de maanden januari tot en met maart 2021. Vanwege de verlengde lockdown verwacht UWV opnieuw veel aanvragen. In deze vierde aanvraagperiode komen werkgevers met minimaal 20 procent omzetverlies over een periode van drie maanden in aanmerking voor een tegemoetkoming in de loonkosten voor de maanden januari tot en met maart 2021. Anders dan de derde periode NOW is de maximale tegemoetkoming nu maximaal 85 procent bij een omzetverlies van 100 procent en evenredig minder bij een lager omzetverlies. De overige voorwaarden zijn gelijk aan die in de derde periode. Zo geldt nog steeds dat de loonsom met tien procent mag dalen ten opzichte van de referentiemaand juni 2020 zonder dat dit gevolgen heeft voor de definitieve tegemoetkoming. In eerste instantie betaalt UWV een voorschot van 80 procent van de tegemoetkoming. Het voorschot wordt in drie termijnen betaald. Volgens het Centraal Bureau voor  de Statistiek maakte in 2020 48 procent van de bedrijven gebruik van een coronasteunmaatregel. Het merendeel had een steunmaatregel ter compensatie voor loonkosten, tegemoetkoming voor vaste lasten of uitstel van belastingbetaling.

Rechter wijst faillissementsverzoek Perry Sport en Aktiesport af

De faillissementsaanvraag van Perry Sport en Aktiesport door vastgoedondernemer Pieter van Loon, is door de rechtbank Amsterdam afgewezen. Dat meldt RTL Z. De winkels hebben vanaf de gedwongen sluiting van de 97 winkels in december de helft van de huur betaald. Dit percentage is in overeenstemming met de ontwikkeling van de jurisprudentie in de afgelopen maanden, schrijft eigenaar Sports Unlimited Retail in een verklaring. De huur is inderdaad niet volledig betaald, constateert de rechter. Volgens Sports Unlimited Retail kan ze het volledige bedrag niet betalen vanwege de lockdown en de coronacrisis. De winkelketen vordert een huurvermindering. Verder stelt de sportketen dat ze nooit is opgehouden met te betalen, iets wat vaak wel noodzaak is om failliet verklaard te worden. Ook zegt de sportketen dat het met andere vastgoedverhuurders wel een deal heeft kunnen sluiten over de hoogte van de huur. De Amsterdamse rechter geeft de sportketen gelijk: een faillissement is te zwaar. Van Loon is het daar niet mee eens: “Er is geen recht gesproken op grond van de wet, maar op grond van politieke denkbeelden. Het is treurig dat deze situatie überhaupt is ontstaan. Maar het kan nooit zo zijn dat een miljardenbedrijf op deze wijze particuliere verhuurders in de kou laat staan.” Hij doet vandaag een ‘laatste voorstel’ en als ze dat niet accepteren dat wil hij een bodemprocedure starten in hoger beroep.

Zalando breidt uit, ook C&A sluit aan

Het verkoopplatform van Zalando breidt uit. Vandaag maakte de etailer bekend dat het zijn Connected Retail uitbreidt naar Oostenrijk en dat ook C&A is aangesloten. De modeketen heeft een selectie van Duitse winkels en zal de komende weken meer winkels toevoegen.  “De samenwerking met Zalando naast C&A’s eigen online shop versterkt onze omnichannel-strategie”, zegt Martijn van der Zee, Chief Merchandise & Sourcing Officer bij C&A Europa. “We verstevigen onze positie als een van Europa’s toonaangevende modemerken die een breed scala aan duurzamere producten aanbieden.” Sinds het begin van dit jaar hebben meer dan 500 nieuwe winkels zich aangemeld voor Connected Retail. Inmiddels zijn meer dan 3.000 fysieke winkels online actief. Connected is momenteel beschikbaar voor retailers in Duitsland, Nederland, Polen, Spanje, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland en Oostenrijk. Tegen het einde van 2021 wil Zalando zijn netwerk van retailpartners laten groeien tot meer dan 6.000 actieve winkels.

Credit foto: oberhausen, centro – america today © marc vollmannshauser tel. 015125312120 vollmannshauser@me.com