TOP

Lois Jeans gaat tóch door

Lois Jeans gaat toch door in Nederland. Na het faillissement is het niet gelukt om een doorstart te maken, maar er wordt vandaag een nieuwe bv opgericht in nauwe samenwerking met het Spaanse moederbedrijf. Het nieuwe bedrijf Valeimond gaat het merk voortzetten in Nederland en de rest van Noord-Europa.

De naam Valeimond is afgeleid van de drie steden waar de aandeelhouders vandaan komen: LTM, het Spaanse moederbedrijf van Lois Jeans (Valencia), Michael Blankenstein, voormalig en toekomstig directeur van Lois Jeans Noord-Europa (Eindhoven) en een private investeerder (Helmond).

Lopende orders overgenomen

Valeimond heeft de failliete boedel gekocht uit het faillissement en de huurcontracten van het hoofdkantoor en de winkel van Lois Jeans in Eindhoven overgenomen. Het bedrijf levert de lopende orders van Lois Jeans voor zomer 2013 uit vanuit Spanje. Van Eerd Fashion Group gaat het merk vanaf de herfst/wintercollectie 2013/2014 verkopen aan winkeliers. Valeimond gaat de markten Benelux, Groot-Brittannië, Ierland, Scandinavië, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland bewerken.

Korter op de markt

“De collectie wordt voortaan volledig in Spanje geproduceerd”, zegt directeur Michael Blankenstein. “Design en styling zijn een samenwerking tussen het Spaanse moederbedrijf en Valeimond. We kunnen nu korter op de markt werken en binnen zes weken leveren. We zullen naast de hoofdcollecties dan ook meer trendinitiatieven brengen.”

Juiste strtagie

Volgens Blankenstein is er ondanks het faillissement zeker ruimte voor Lois Jeans in Noord-Europa. “Op het moment van het faillissement waren we net overtuigd van de juiste strategie voor het merk. Dat het Spaanse moederbedrijf daarin geloof blijkt wel uit het feit dat ze erin zijn gestapt. We gaan ons richten op dertigplussers die het merk al kennen en die er een bepaald gevoel bij hebben. Collectiematig richten we ons vooral op broeken: we hebben dankzij het verleden een enorm arsenaal aan fantastische patronen. We zullen variëren in wassingen en kwaliteiten en de kleur- en printtrends oppakken. Voor de winkelier bieden we een marge van 3.0 en het voordeel dat ze kunnen nabestellen uit voorraad.”