TOP

Lidewij Edelkoort: de active- en casualwear-trends voor najaar 2019-2020

Active- en casualwear blijven uiterst belangrijke modesegmenten. In de herfst-winter van 2019-2020 neemt het sportieve activewear volgens trendforecaster Lidewij Edelkoort een nieuwe wending richting ‘activism wear’.

Activewear is op dit moment goed voor een ‘stabiel succes’, zegt Lidewij Edelkoort tijdens haar trendseminar in De Meervaart in Amsterdam. Deze keer noemt de forecaster het thema ‘Rebellious Activewear’, omdat mode en maatschappij steeds meer rebelleren tegen de huidige normen. Wat volgt is een krachtige en zeer realistische kijk op de wereld en de mode-industrie. “Het spijt me als ik wat negatief ben, maar dit zijn belangrijke onderwerpen die ons op dit moment bezighouden”, verontschuldigt Edelkoort zich dan ook op een gegeven moment. 

 

Kreten en slogans

De activistische en rebelse gevoelens zien we uiteindelijk op diverse manieren in de mode terug. Bijvoorbeeld door op een expressieve manier boodschappen in kledingstukken te verwerken. Kreten en slogans, zowel aan de buitenkant als opdruk, als in de binnenzijde van producten. Dit laatste is geïnspireerd door arbeiders die in de fabriek heimelijk briefjes in de kledingstukken van grote ketens naaien. 

 

Kracht van vrouwelijkheid

Daarnaast zijn de kledingstukken veelal beschermend, functioneel en gemaakt van sterke stoffen. Aan de andere kant rukt een nieuwe golf van feminisme op, waarbij de kracht van vrouwelijkheid voorop staat. Ook duurzaamheid en bewuste consumptie blijven vooraanstaande thema’s, die we onder andere terugzien in de vele ecologisch verantwoorde upcycling- en recycling initiatieven. Daarnaast groeit de aandacht voor eerlijke, ambachtelijke en zichtbaar handgemaakte productie.   

 

De belangrijkste richtingen en items op een rij:

 

Kreten en slogans op allerlei producten: van T-shirts en tassen tot schoenen. 

 

Functionele kledingstukken: grote capuchons, werkmanskleding, grove schoenen, reflecterend tape en details, vuil- en vochtafstotende materialen. 

 

Emanicipatie: het ‘me too-effect’ werkt nog lang door. “Vrouwen zijn op oorlogspad om respect af te dwingen”, aldus Edelkoort. Zij doen dit onder meer door T-shirts met vrouwvriendelijke slogans (‘fight like a girl’) te dragen, maar ook door kledingstukken te dragen die geïnspireerd zijn door boksen en Aziatische vechtsporten. 

 

De kracht van seks:het nieuwe feminisme heeft ook invloed op de ondermode. Dit mag verleidelijk en sexy zijn, maar tegelijkertijd weer ‘sterk’ ogen. We gaan veel huidtinten zien, gecombineerd met kant en transparantie. 

 

Upcycling en recycling:van oude kledingstukken worden weer nieuwe items gemaakt. Soms opzettelijk zichtbaar en soms onzichtbaar door circulaire methoden. 

 

Volume:super oversized jacks, waarin je kan verdwijnen. En: “we gaan absoluut naar wijde pijpen”, verwacht Edelkoort.

 

Ambacht: sierstiksels en patchwork. En dan bij voorkeur met de hand vervaardigd. 

 

Wit:wit wordt een belangrijke statementkleur. Vooral in combinatie met een sterke vormgeving wint de non-kleur aan kracht. 

 

Goldbergh ss19

In het najaar van 2019-2020 krijgen vrouwen krachtige active wear looks toebedeeld. (foto; Goldbergh, zomer 2019)