TOP

Anna + Nina: “Om het creatieve proces niet in de weg te zitten hebben we een general manager aangenomen”

Eind mei van dit jaar lanceerde lifestylelabel Anna + Nina Travel Affairs: de allereerste kledinglijn. Hoe werkt het creatieve proces van eigenaren en oprichters Anna de Lanoy Meijer en Nina Poot en hoe ziet de collectie eruit? Textilia sprak met het duo.

Wat is jullie inspiratie geweest voor Travel Affairs?

Anna de Lanoy Meijer (ADLM), die Anna + Nina samen met Nina Poot (NP) oprichtte: “We wilden een collectie die perfect was om mee te nemen op reis. In totaal zijn dat tien stuks geworden met onder andere een wit colbert, een rok, een wikkeljurkje en een top die je op verschillende manieren kunt dragen. Plus nog een aantal accessoires. De kleding is gemaakt van natuurlijke stoffen en alle items zijn redelijk maatongevoelig. Inspiratiebronnen waren sterke vrouwen zoals Jane Goodall, Karen Blixen en Lauren Hutton. Op een print na die we zelf hebben ontwikkeld hebben we de rest van de uitstraling vrij basic gehouden.”

Hoe creëer je elke keer weer een nieuwe collectie?

ADLM: “Om dat proces niet in de weg te zitten hebben we een general manager aangenomen. Nina en ik zijn namelijk best impulsief. Op een gegeven moment leek het creatieve proces daardoor in het geding te komen. De general manager heeft daarom ‘designdagen’ gepland, dagen waarop we geen andere afspraken maken. Het liefst zijn we dan ergens anders, we duiken bijvoorbeeld in de boeken. Nu werken we aan een thema rondom tuinen, dan willen we heel precies opzoeken hoe een klimop groeit en of zoiets op een armband toegepast kan worden. Maar het liefst gaan we de wijde wereld in om die tuinen en planten in het echt te bezoeken. Dat soort inspiratiereizen gaan we in de toekomst zeker plannen, maar daar moet je tijd en geld voor hebben. Dat komt zeker nog wel, en we doen het onszelf eerlijk gezegd ook een beetje aan door elke keer meer collecties te plannen.”

CEO Anna  Nina 1 Textilia online

Hoe zorg je ervoor dat elke winkel die eclectische Anna + Nina-uitstraling behoudt, zeker nu er steeds meer winkels bij komen, waaronder eentje in Antwerpen.

NP: “We deden de styling heel lang zelf, maar we hebben dat voor een groot deel in handen gelegd van een meisje dat al vijf jaar voor ons werkt. Dat scheelt heel veel tijd, we kunnen haar met het volste vertrouwen naar Antwerpen sturen wanneer de winkel daar opent.”

ADLM: “Gelukkig voelt ze onze stijl haarfijn aan, want het is lastig om iemand zoiets te leren. Dat is ook een van de redenen dat we langzaam groeien, we willen het authentieke gevoel in onze winkels in leven houden. Ze moeten allemaal worden ingericht met antieke kasten, er moeten verse bloemen staan, de muren moeten niet in elk filiaal dezelfde kleur hebben of dezelfde spotjes aan het plafond. Als je bij de Kloveniersburgwal naar binnen gaat, moet het nog zin hebben om ook naar de winkel in de Pijp te gaan. Om dat gevoel in alle winkels vast te houden, dat kost tijd, liefde en aandacht.”

Wat is het leukste aspect van jullie werk?

NP: “Het moment in het designproces dat de samples binnenkomen. De allereerste resultaten die je echt in handen hebt, na alle ideeën en tekeningen. Dat geeft nog steeds vlinders in m’n buik. Het is een superspannend moment en er hangt gewoon veel vanaf. Maar het is ook altijd weer heel bijzonder wanneer we een nieuwe winkel openen of een project aangaan, om na al het doe- en denkwerk het eindresultaat te zien.”

ADLM: “Het feit dat we veel leren en ons pad vaak helemaal zelf moeten uitvinden, dat vind ik ook heel erg leuk. Dat houdt het interessant, en die fase houdt ook nooit op. Het is tegelijkertijd ook de vermoeiendste fase van ons werk.”

NP: “We hebben een hoop verantwoordelijkheden, we hebben 15 mensen vast in dienst en we huren vier panden. Als ik daarover na ga denken grijpt dat me soms naar de keel. Maar elke keer als ik ons prachtige hoofdkantoor in loop word ik weer blij. En als het op woensdag mooi weer is en het werk het toelaat, gaan we met de kinderen naar het strand. Elk nadeel heeft z’n voordeel en andersom.”

CEO Anna  Nina 2 Textilia online

Hoe zie je de toekomst wat betreft de collectie?

NP: “We hebben het weleens gehad over een kindercollectie. Dat zouden we zelf leuk vinden, maar ik weet niet of het bij het merk past. Ik denk dat het nu belangrijk is om wat we hebben goed neer te zetten.”

ADLM: “Misschien uitbreiding in de vorm van een sieradenlijn in een hoger segment, of een volwaardig interieur aanbieden. Nu verkopen we alleen accessoires, maar we kunnen beginnen met bijvoorbeeld een stoel of een stalamp, maar ik denk ook aan kunstobjecten. Dat doen we nu niet, omdat het lastig is met vervoer, distributie en opslag. En als de kledingcollectie goed loopt, dan willen we wat betreft kleding zeker uitbreiden.”

Meer lezen over de plannen van Anna + Nina, onder andere wat betreft b2b verkoop en uitbreiding van het aantal winkels? Lees dan het CEO-interview in Textilia 6, die op vrijdag 8 juni 2018 verschijnt.