TOP

Léon Mode maakt een doorstart

Damesmodeketen Léon Mode maakt alsnog een doorstart, weliswaar in flink afgeslankte vorm. De filialen in Alkmaar, Leiden, Sassenheim, Den Bosch en Venlo gaan weer open.

Léon Mode vroeg in de zomer van 2011 zelf het faillissement aan, omdat het bedrijf niet meer aan de betalingsverplichtingen kon voldoen. Oorzaak zouden de enorm teruglopende omzetten zijn. De 26 winkels werden gesloten, evenals het hoofdkantoor in Nieuw Vennep. Lange tijd was het onduidelijk of er een doorstart zou komen.

5 filialen 

De handelsnaam Léon Mode en een aantal filialen zijn eind 2011 overgenomen door Bart Bullens. De filialen in Leiden en Sassenheim zijn sinds december weer open, die in Alkmaar en Den Bosch openen later deze maand. In februari volgt Venlo. Op de site kunnen voormalige vaste klanten hun klantenkaart heractiveren. Ook staan hier vacatures voor verkoopsters en oproepkrachten.

Multibrand

Bart Bullens wil de formule weer op de kaart zetten. Wel gaat het roer om. Waar Léon Mode voorheen vooral private label verkocht, wordt het nu een multibrandformule met merken als Josephine & Co, Mark, Bandolera, Rosner, Nick Jeans en Olsen. “En we zullen op termijn het eigen merk Lanaby’s weer in ere herstellen, met in eerste instantie vooral basisartikelen van hoge kwaliteit. Dit private label werd tot 10 jaar geleden bij Léon verkocht. Met de private labels die ze de laatste jaren onder de naam Léon verkochten gaan we niks doen.” 

Vertrouwd

Bullens heeft 4 huurpanden van Léon Mode overgenomen, inclusief de inventaris en (een deel van het) het verkooppersoneel, waardoor het voor vaste klanten herkenbaar en vertrouwd blijft. In Venlo opent de fomule op een nieuwe locatie. “Het doel is om in eerste instantie te groeien naar zo’n 10 winkels. We zijn aan het kijken in Eindhoven, Arnhem en de regio Zwolle. Als alles organisatorisch goed loopt, kunnen er wellicht nog wat winkels bijkomen, maar het is zeker niet de bedoeling om te groeien naar 100 winkels.”

Verjonging 

Léon Mode werd in 1922 opgericht en richtte zich op actieve veertigplus vrouwen. Bullens wil een stukje verjonging doorvoeren, zonder die doelgroep van weleer uit het oog te verliezen.