TOP

Label to watch: Sogoodtowear

Het Nederlandse fairtrade kasjmiermerk Sogoodtowear begon een jaar geleden met een vrouwenmodecollectie, die wordt geproduceerd in Nepal. Deze winter (2017-2018) komt er een mannenlijn bij. "We halen kasjmier uit de hoek van ultrasofte homewear en maken perfecte basics die bij fashion passen."

Tijdens een reis door Nepal kwamen Jacqui en Fons Burger op het idee om de oude pashmina (het Nepalese woord voor kasjmier)-cultuur terug te brengen in het land, waar een schrijnend tekort aan werkgelegenheid was. Zeker na de zware aardbeving in 2015. “We komen niet uit de mode, onze achtergrond is fairtrade ondernemen”, begint Jacqui Burger, die Sogoodtowear samen met haar man Fons oprichtte.

“Voor ons bedrijf Goodtogive maken we fairtrade relatiegeschenken en hebben we verschillende ondernemingen in ontwikkelingslanden opgezet. Tijdens een reis naar Nepal werden we getroffen door de schoonheid van het land, maar ook door het schrijnende tekort aan werk voor de bevolking. Zo vatten we het plan op om voor werkgelegenheid te zorgen zonder het paradijs te verpesten.”

Waarom met kasjmier en niet met relatiegeschenken, waar jullie al bekend mee zijn?

“In het verleden kende Nepal een grote pashmina-cultuur. Hoewel er geen kasjmiergeiten meer werden gehouden, was de kennis van het ambacht nog steeds aanwezig bij de bevolking. Bovendien zorgt kasjmier voor veel werkgelegenheid, want er is veel te doen in het traject: geiten hoeden, kammen, spinnen, breien, verven.”

Hoe zijn jullie begonnen?

“Door crowdfunding kregen we €50.000,- bij elkaar om een eerste kasjmiergeitenkudde te beginnen in dit gebied. We importeert een aantal bokken uit een genetisch perfect kasjmier ras uit Italië, die in tegenstelling tot gewone kasjmiergeiten niet persé in koude gebieden leven, maar goed gedijen bij hogere temperaturen. De stamkudde bestaat uit 10 bokken en 100 geiten. Het fokprogramma is heel ingewikkeld, dat is een verhaal op zich. We willen uitgroeien naar duizenden geiten, maar altijd in kleinschalige kuddes vanwege het milieu en het welzijn van de dieren. Een happy goat brengt ook betere kasjmier voort.”

Sogoodtowear (4) Sogoodtowear (1)

 Hoe ziet de collectie er uit?

“We halen kasjmier uit de hoek van ultrasofte homewear en proberen perfecte basics te maken die bij modemerken passen. We zijn voorstander van slow fashion en maken geen wegwerpmode. Onze prijzen liggen in het hogere segment, van €189 voor een tanktop top tot €400 voor een groot vest. De collectie bestaat uit classic items, waar je jaren mee kunt doen. Van tanktops tot reversible T-shirts en truien. De basics komen elk seizoen terug in andere kleuren, aangevuld met enkele seizoensitems. Voor deze winter bijvoorbeeld een lange kasjmier tuniekjurk met een legging. En voor de zomer een lange tankdress van kasjmierrib.”

Is de zomer niet lastig voor een kasjmiermerk?

“Kasjmier kun je het hele jaar dragen. Het isoleert heel goed: in de winter houdt het je warm en in de zomer draagt het heel koel. Onze kasjmierrib draagt luchtig als zijde, maar is ’s avonds heerlijk warm. We verkopen op voororder, maar de classics hebben we op voorraad en kun je in het seizoen bijbestellen. We werken bewust niet met een minimumorderbedrag. Vanuit duurzaam oogpunt hebben we liever dat winkeliers bijkopen dan dat ze blijven zitten met restanten.”

Kun je echt jaren met jullie kleding doen?

“In kasjmier vallen na verloop van tijd en na intensief gebruik soms gaten. Maar het is wel onze bedoeling dat mensen het jaren doordragen. Daarom hebben we een repairservice. De consument kan de trui via de winkelier bij ons inleveren en dan wordt hij prachtig hersteld zonder dat je er nog iets van ziet. De consument hoeft er niet voor te betalen, maar is de trui wel zes weken kwijt. We sturen hem namelijk op naar Nepal om hem daar te laten maken in ons atelier. Maar we zijn wel aan het kijken of we iets in Nederland kunnen opzetten om het proces te versnellen.”

Voor winter 2017-2018 komt er een mannenlijn…

“Mark van Vorstenbos, die bekend is van onder andere Youasme Measyou, ontwerpt de mannenlijn. We zijn nu een jaar bezig en merkten dat we veel gender neutrale items in de collectie hebben, die mannen ook aanspreken. Ook zien we dat vrouwen dankzij het oversized modebeeld snel naar mannenkleding grijpen. De items in onze mannenlijn zijn in maat S ook door vrouwen te dragen. Daarnaast hebben we ook een aantal uniseks stukken. We hopen dat de collectie aanslaat bij de mannen. Daarnaast zijn veel dingen uit de mannencollectie zijn ook al ingekocht door vrouwenmodewinkels.”

Sogoodtowear (3) Sogoodtowear (6)

Voor welke winkels is Sogoodtowear?

“In de allereerste plaats moeten mensen Sogootowear kopen omdat ze het mooi vinden. Anders ga ik wel collecteren. Het duurzame aspect moet niet het eerste argument zijn voor de consument, maar het investeren in haar garderobe. Daarom liggen we bewust niet in specifiek duurzame winkels. De winkels waar we liggen zijn dan ook meer curatoren van fashion.”

Zoals?

“L’Altra Donna, Margreeth Olsthoorn en Van Dijk in Rotterdam, Humanoid in Arnhem, La Neuvième Paris in Maastricht, 786 Fridge in Alkmaar en Ménage à Trois in Amsterdam. Winkels in een wat hoger segment, die een band hebben met hun merken én klanten. In deze winkels past kleding met een verhaal. We hebben bewust gekozen voor een low profile introductie met een klein aantal mooie winkels, hoewel we meer aanvragen hadden. We beschouwen de winkel als een zeer belangrijk onderdeel van de keten. Dat willen we goed doen. We willen in deze beginfase veel praten met de mensen op de winkelvloer en hun feedback meenemen.”

Wat voor feedback kregen jullie zoal?

“We hadden bijvoorbeeld geen hangtags aan de kleding. We hadden geen idee, maar we kregen van winkeliers terug dat dat nodig was. Ook gaan nu voor het eerst een lookbook maken waarin we de collectie presenteren en ons verhaal communiceren. Ook vonden retailers ons logo totaal niet fashion, maar meer sport. Dus dat hebben we aangepast. En we kregen het advies dry clean only in het waslabel zetten, ook al kun je kasjmier gewoon wassen als je het voorzichtig doet. Maar volgens winkeliers moet je dat risico bij de consument leggen.”

Willen jullie groeien?

“Natuurlijk, maar we gaan voor slow grow en blijven selectief. Gevoelsmatig zit er wel een maximum aan het aantal verkooppunten in Nederland. Daarna willen we uitbreiden in de rest van Europa en uiteindelijk wereldwijd. We hebben al aanvragen uit Amerika en Japan. Daar zijn we heel blij mee, maar we gaan er nu nog niet op in. In deze fase is de communicatie met klanten zo belangrijk en dat kan niet met een winkel in LA. Bovendien moet de geitenkudde ook nog groeien. We kopen nu nog kasjmier bij om de collectie te maken, gecertificeerd uiteraard. We willen in zes jaar naar 100 procent eigen wol. Dan moeten we ons ook beraden of we bijvoorbeeld kasjmier voor andere merken willen produceren.”

Is het merk al winstgevend?

“Alle opbrengsten gaan terug in de Sogoodtowear Coöperatie en worden gebruikt voor projecten om het leven in de regio te verbeteren. We huren alleen mensen in tegen eerlijke tarieven. We zullen bijvoorbeeld nooit een topmodel inhuren die in een dag duizend keer zo veel verdient als de persoon die de trui maakt. Maar ook naar de consument toe willen we een eerlijke prijs brengen en daarom werken we met kleinere marges. We zijn een social enterprise, dus rijk worden we er niet van. Maar dat is ook niet de insteek.”