TOP

Tranquillo: “Door betaalbaar én hip te blijven, kunnen we blijven groeien”

Het Duitse modelabel Tranquillo wil zich onderscheiden door van transport tot productie zo duurzaam mogelijk te zijn. Al dertien jaar lang werkt het merk met een filosofie van een “relaxte levensstijl” en een allesbehalve mainstream uitstraling, vertellen Nederlandse agenten Wilma Sloot en haar partner Maarten Brouwer.

De kleding wordt geproduceerd in India en Nepal. Een overblijfsel van de wereldreis van de Duitse eigenaar van Tranquillo. “Op zijn zeventiende is hij gaan reizen en eindigde in India. Toen hij terugkwam in Duitsland en later in de mode begon, hield hij contact met die familie waar hij verbleef. Zij produceren nog altijd kleding voor het merk.”

Inmiddels zijn er meerdere fabrieken bijgekomen, zowel in India als Nepal. “De eigenaar is heel betrokken bij de fabrieken. Na de aardbeving in Nepal heeft hij bijvoorbeeld een actie op touw gezet en de opbrengst gedoneerd aan de slachtoffers”, vertelt Sloot.

GOTS label

De Nederlandse agents zijn verantwoordelijk voor het merk in Nederland en België. “Ik was zelf altijd al fan van het merk. Ik bestelde het voorheen altijd in Duitsland en dacht: ‘Dit moeten we ook in Nederland hebben.’ Er waren wel wat vestigingen, maar niet veel. Daarom benaderde ik hen om agent voor Nederland te worden – ondanks het feit dat ik helemaal geen carrière heb gemaakt in de mode. Maarten en ik doen dit beiden parttime, verder werk ik ook bij ontwikkelingshulporganisatie Oxfam Novib. Daar heeft dit zeker raakvlakken mee.”

Tranquillo is een “heel kleurrijk, duurzaam geproduceerd, casual merk”, omschrijven de twee het modelabel uit Dresden. “Tranquillo hecht er heel veel waarde aan dat werknemers een eerlijk loon krijgen en onder goede omstandigheden werken. We werken enkel met biologisch katoen en bijna de volledige collectie draagt het zogenaamde GOTS label. Dat houdt in dat van de stoffen tot het transport en de arbeid, álles verantwoord moet zijn voor mens, dier en milieu. Dat label krijg je niet zomaar.”

Filosofie

Het merk is voor vrouwen die zich willen onderscheiden van de massa. “Die van kleur en comfort houden, waarde hechten aan een verantwoorde levensstijl en zich wel betaalbaar willen kleden. Denk aan yogavrouwen, reizigers en festivalbezoekers.”

Met name in Duitsland heeft het merk furore gemaakt. Het merk heeft daar rond de 700 verkooppunten. “In Nederland zijn we met 30 winkels nog een stuk kleiner. We hopen volgend jaar zomer te groeien naar 50 verkooppunten of meer. Maar zeker in Duitsland kent iedereen Tranquillo. Daar is het niet alleen kleding, maar ook woonaccessoires, kinderspeelgoed en servies. Je kunt je hele huis Tranquillo maken. Er is in Dresden zelfs een vakantiewoning compleet met woonaccessoires, meubels en gordijnstoffen van het merk ingericht, zodat je echt de wereld van Tranquillo binnenstapt. Dat past natuurlijk helemaal bij de filosofie van de relaxte levensstijl. Take it easy!”

Concurrentie

Dat er steeds meer labels zijn die zich op duurzaamheid richten is natuurlijk goed nieuws, maar betekent tegelijkertijd extra concurrentie voor het merk, erkent Sloot. “Nu werkt het alleen nog maar in ons voordeel dat er steeds meer aandacht is voor duurzaamheid, maar we zijn natuurlijk niet meer de enige die zich daarmee onderscheiden. De kracht van Tranquillo ligt toch in de betaalbaarheid: het merk houdt de marge voor zichzelf heel klein zodat iedereen het zich kan veroorloven. Rokjes liggen van € 35,- tot € 50,- in de winkel, de prijzen van de jurkjes liggen in de zomer tussen de € 59,- en € 79,-. Door betaalbaar én hip te blijven, kunnen we blijven groeien.”