TOP

Label to watch: People of 2Morrow [interview]

Nadat Gert-Jan Vaarkamp erachter kwam dat zijn korte termijn vrouwenmodemerk Studio Mo goed aansloeg, maar dat er ook behoefte was naar dit merk in een luxer segment, ondernam hij meteen actie. Vorig jaar ontstond zo People of 2Morrow: “We produceren in de betere ateliers die korte termijn produceren en we werken met mooiere materialen en meer details.”

Gert-Jan Vaarkamp bracht korte termijn vrouwenmerk People of 2Morrow vorig jaar op de markt: “Ik produceer al meer dan zeven jaar Studio Mo, met wat meer betaalbare kortetermijnartikelen. We hoorden uit de markt – en al helemaal uit winkels die in een hoger segment zitten – dat er behoefte is aan kortetermijnmode, maar dat het niet het goedkoopste van het goedkoopste hoeft te zijn. Daarom hebben we een kledingmerk opgericht dat net wat luxer is. We produceren in de betere ateliers die korte termijn produceren en we werken met mooiere materialen en meer details.”

“Wat ik van de kleding vind is belangrijk, maar ik krijg vooral informatie door vanuit winkeliers en verkooporganisaties. Zij dragen dagelijks ideeën aan van artikelen die het goed doen in de winkel. Ik ontwikkel dan een product en binnen vier weken heeft de retailer het in de shop hangen.”

Hoe was het om People of 2Morrow op te richten?

“We konden eindelijk naar mooiere materialen zoeken. Ik heb al bijna twintig jaar ervaring in de stoffen en met die kennis was het vinden van de juiste materialen en een juiste atelier niet moeilijk. Wat wel lastig was, was het onderscheid maken tussen de twee labels. Uiteindelijk blijkt het mee te vallen omdat Studio Mo altijd gerelateerd is aan de prijs en People of 2Morrow draait om de ontwikkeling van mooie producten.”

People of 2morrow2

Wat onderscheidt het merk van andere merken?

“De meeste kortetermijnmerken zeggen dat het korte termijn is, maar produceren toch in het verre oosten. Wij produceren alles in Europa waardoor we sneller kunnen reageren op de markt. Daarnaast pikken we de trends van de straat op en vertalen dat naar ons merk.”

Voor wat voor vrouw is People of 2Morrow bedoeld?

“Het is moeilijk om het in een hokje te plaatsen. We proberen het toegankelijk te houden, maar het is zo toegankelijk dat iedereen het zou kunnen dragen. Korte termijn kan alle kanten op gaan. Als je ieder half jaar een collectie maakt, heb je een kader waar je in moet werken. Wij hebben iedere week nieuwe items.”

People of 2morrow3In hoeveel winkels ligt het merk?

“Dat zijn er tegen de 200. Vanuit moederbedrijf Amfitex en het merk Studio Mo, had ik al contact met veel retailers in het midden- tot hogersegment, maar we zijn altijd op zoek naar nieuwe verkooppunten. We merken dat we weg kunnen blijven bij de winkels die voor een lage prijs kiezen en we doorstoten naar het midden-hoogsegment.”

In wat voor winkels ligt het merk?

“Dat is even breed als de vrouw waarvoor het bedoeld is. Dat kunnen weidewinkels zijn – waar het merk erg goed werkt aangezien zij zo een breed merkenpakket hebben, dat ze onze artikelen overal in kunnen passen – maar ook boetieks waar onze artikelen worden gepromoot.”

Hoe gaat het de laatste tijd met het merk?

“Goed, maar we hebben zowel met Studio Mo als met People of 2Morrow wel last van de verandering van de seizoenen. We hadden eerst geen voorjaar en nu een verlaat najaar, dus dan zijn er weinig gaten in de markt. We zien dat zodra het seizoen zich ontwikkelt en er weer geld in het laatje komt, de retailer sneller bij ons aan de bel trekt aangezien ze dan weer budget hebben.”

Hoe zie je de toekomst van People of 2Morrow?

“Nu kopen retailers nog teveel van tevoren in, maar we merken door die veranderende seizoenen dat er steeds meer budget voor ons wordt vrijgehouden. Het merk kan snel anticiperen op de vraag vanuit de markt.”