TOP

Label to watch: Onemanshow [Interview]*

Een label voor mannen met drive, stijl en sexappeal. Zo omschrijven de vier oprichters hun Amsterdamse merk Onemanshow. Arthur van Rongen, één van de vier, geeft een toelichting.

Hoe is Onemanshow ontstaan?

“We hebben zelf jarenlang bij verschillende grote merken gewerkt, van Diesel en Tommy Hilfiger tot Good Genes en Björn Borg. Door de jaren heen was de branche, vooral op het gebied van denim, steeds minder spannend geworden qua productcommunicatie en design. Samen met Deyrinio (Fraenk, red.) die in 2010 het programma Holland’s Best Fashion Designer won en Kelvin van Kanten een graphic designer met wie Deyrinio bij Good Genes werkte, kwam ik toen op het idee voor Onemanshow. Onze vierde man is een financiële partner, die op de achtergrond meekijkt.”

Schermafbeelding 20141014 om 121219 

 

In het persbericht komt het woord ‘sex appeal’ een aantal keer voorbij. Wat bedoelen jullie daarmee?

“Vroeger waren de campagnes echt sexy, dat misten we. Die magere jongens die depressief in de camera kijken, daar waren we wel een beetje klaar mee. Ons model, Sam Webb, is daarom ook een stoere man waar andere mannen zich eerder mee kunnen identificeren. We merken trouwens dat ons merk het op social media vooral goed doet bij de vrouwen. Minstens 80 procent van onze volgers is vrouw. Prima, want vrouwen spelen nog steeds een heel belangrijke rol in wat mannen dragen. Dat weten wij zelf ook uit eigen ervaring!”


Schermafbeelding 20141014 om 121206 

Voor wie is het merk bedoeld?

“Het is een merk voor de succesvolle man met lef. Een man die ondernemend is en is zich graag mooi wil kleden. We hebben enerzijds wat meer gedurfde items als leren shirts en broeken, maar anderzijds ook denim, sweatpants en shirts met prints. Daarbij vinden we het belangrijk om ook een bepaalde mate van intelligentie in de collectie te verwerken. Zo hebben we voor de wintercollectie van 2015 inspiratie opgedaan bij grote leiders uit de geschiedenis, van Julius Caesar tot Winston Churchill.”

Hoe vertaalt zich dat dan in een collectie?

“Dat kan letterlijk door het gebruiken van bepaalde legendarische quotes, maar bijvoorbeeld ook door Romeinse prints of mooie beelden uit de Renaissance. Het moet spannend, stijlvol en intelligent tegelijk zijn.”

Schermafbeelding 20141014 om 121233 

 

Hebben jullie al verkooppunten in Nederland?

“Jazeker, we worden al in 45 winkels verkocht. Dat varieert van een Four by Azzuro in de Amsterdamse PC Hooftstraat tot aan Jeansonline. Het mooie van onze collectie is dat we zowel items hebben die bij een Azzuro passen als bij een Jeansonline. Daarnaast hebben we uiteraard ook een webshop. We staan ook nog open voor nieuwe verkooppunten, waarbij ik vooral gecharmeerd ben van concept-achtige winkels die niet alleen kleding, maar ook andere mooie spullen verkopen.”