TOP

Label to watch: luxe maar betaalbare mannenmode van Explicit

Zonder modeopleiding en enige ervaring begonnen de 22-jarige Shaquille Gunther en 25-jarige Garezi Septara drie jaar geleden een mannenmodemerk genaamd Explicit. Inmiddels zijn BN’ers als Dave Roelvink en Lil’ Kleine fan van het merk.

Mannenmode die luxe en modieus oogt, maar niet zo duur is als high-end merken; dat is wat Shaquille Gunther (22) en Garezi Septara (25) misten in de markt. Dus begonnen ze in oktober 2014 hun label Explicit. Afgelopen maand vierden ze het driejarige bestaan van hun merk en sprak Textilia de jonge ondernemers over hun successen en ambities.

Hoe gaat het met Explicit?

Gunther: “Goed. We hebben in drie jaar tijd meer dan 60 verkooppunten in Nederland, Frankrijk en Zwitserland. Daar zijn we natuurlijk erg trots op. En we groeien gestaag. We zouden in Nederland wel willen doorgroeien naar 100 verkooppunten. In het buitenland willen we wat exclusiever te werk gaan; bijvoorbeeld in elke grote stad één verkooppunt. Veel winkeliers ontdekken ons via Instagram en sturen ons een bericht dat ze ons zouden willen verkopen. En natuurlijk heeft het ook geholpen dat BN’ers als Dave Roelvink en Lil’ Kleine ons merk al vanaf het eerste moment hebben gedragen. Eigenlijk is dat puur mazzel geweest: ik ken Dave Roelvink en Lil’ Kleine al sinds mijn jeugd, dus heb ik ze gevraagd of ze kleding van Explicit wilden dragen. En dat heeft goed uitgepakt. Intussen dragen ook meer BN’ers, onder wie rapper Jonna Fraser en de jongens van Broederliefde, onze kleding.”

Wat maakt jullie anders dan de( mannen)modemerken die er al zijn? 

“Vanaf het begin wilden we een merk opzetten dat wel het gevoel heeft van de luxe modemerken, maar niet de prijzen. Er zijn veel mannen die zich die ‘high fashion’-stijl willen aanmeten, maar dat niet kunnen betalen. De prijzen van onze T-shirts zijn bijvoorbeeld rond de €60, van jeans rond de €130 en van jassen zijn de prijzen vanaf €270,-.” 

Dave Roelvink Explicit
Dave Roelvink in kleding van Explicit

Hoe was het om als zulke jonge ondernemers – en zonder ervaring – een modemerk op te zetten?

“Eigenlijk is het alleen maar een voordeel dat we zo jong zijn, mensen gunnen je daardoor veel. Ik ben eerst in mijn eentje begonnen – met hulp van mijn vader die ook in de business zit. Omdat ik geen ontwerpervaring heb en niet echt kan schetsen, heb ik Garezi gevraagd om mijn compagnon te worden. Hij maakte alle ontwerpen en ik regel de productie etcetera. Uiteraard hebben we al een aantal dure lessen voor de kiezen gehad. Zo bleek een keer dat een serie kledingstukken geen goede pasvorm had en hebben we alles opnieuw moeten laten maken. Gelukkig produceren we nu in Istanbul in plaats van in China zoals in het begin. Hierdoor kunnen we makkelijker schakelen en even langsgaan om te checken of alles goed gaat.”

Hoe ziet de lente-zomercollectie voor 2018 eruit?

“We hebben een ietwat andere stijl doorgevoerd in de lente/zomer 2018-collectie, die geschikt is voor een bredere markt. Qua trends houden we high-end merken als Off White en Balenciaga in de gaten en wat je ziet, is dat alles een stuk rustiger wordt. Daarom is onze nieuwe collectie een stuk volwassener. Ook is de fit iets meer oversized, het hoeft allemaal niet meer zo strak te zitten. Verder hebben we meer basics toegevoegd. De lente-zomercollectie bestaat behalve uit T-shirts, polo’s, jassen, jeans, pantalons ook uit schoenen. We hebben zelfs een volledig knitted sneaker ontworpen.”

Wat zijn jullie dromen en ambities?

“Zoals gezegd zouden we in Nederland willen groeien naar de 100 retailers. Het mooist zou zijn als we op een dag bij De Bijenkorf liggen, dat is in Nederland wel een van de hoogst haalbare doelen. Verder willen we in elke metropool één goed verkooppunt hebben, het liefst een winkel die qua positionering goed bij ons past. Verder willen we op den duur trendsettend zijn in plaats van trendvolgend, maar dat heeft tijd nodig.”