TOP

Label to watch: Kop en Staart

Ilse Horck startte 15 jaar geleden met haar label Kop en Staart. De handgemaakte schoenen en tassen zijn inmiddels op 60 verkooppunten in Nederland te koop en het merk is voorzichtig begonnen met uitbreiding over de grens.

De handgemaakte schoenen en tassen van Kop en Staart zijn eigenzinnig en tijdloos, maar wel draagbaar en comfortabel. Ontwerper Ilse Horck was als klein meisje al gefascineerd door schoenen. Na de kunstacademie in Arnhem begon ze haar eigen schoenen- en accessoireslabel, met als krachtig statement de eerste collectie volledig in het rood. “Ik wilde met mijn merk iets toevoegen aan het  bestaande aanbod. Ik wilde schoenen maken met bijpassende accessoires in dezelfde kleur en leersoort. Dat kunnen tassen zijn, maar ook armbanden, riemen, handschoenen of shawls. Het aanbod accessoires wisselt, afhankelijk van het seizoen en het modebeeld.”

Kop en Staart zomer 2014 

Eigen handschrift

De doelgroep van Kop en Staart bestaat uit 30+-vrouwen met lef, die houden van eigenzinnige, chique, maar wel eenvoudige schoenen met bijpassende accessoires. “Het merk onderscheidt zich van andere merken door het eigen handschrift, maar ook met de kwaliteit en pasvorm”, vertelt Ilse Horck. “De collectie is vrij klassiek, maar wel altijd met een stoere touch. Verkoopprijzen variëren van ballerina’s van €149 tot laarzen van €299 euro.”

Gestage groei

Er zijn momenteel 60 verkooppunten in Nederland en 20 in België, vooral schoenenspeciaalzaken en modeboetieks. “Het groeit heel gestaag, we hebben het heel langzaam opgebouwd. We merken dat we steeds meer een begrip worden bij winkels.”

Kop en Staart zomer 2014 

Buitenlandse beurzen

Sinds 2013 zijn er ook verkooppunten in de Verenigde Staten, Japan, Tsjechië, Zwitserland en Ierland. “Vorig jaar stonden we voor het eerst op buitenlandse beurzen: de GDS  in Düsseldorf en Première Classe in Parijs. Dat ging heel goed, er zijn daar orders geschreven door verschillende buitenlandse retailers. Opvallend genoeg hebben we in Duitsland en Frankrijk nog geen klanten, daar willen we eerst een goede agent vinden. De originaliteit en de eigenzinnigheid spreekt  mensen over de grens aan, plus de prijs-kwaliteitverhouding. Zij vinden het merk zeer betaalbaar. We blijven voorlopig aan deze twee beurzen deelnemen, zo kunnen we de export langzaam opbouwen.”