TOP

Onderzoek: zes conclusies over webwinkels

Webwinkeliers reageren sneller op klachten dan op complimenten van de klant. Dat onderzocht Casengo. Lees hier de vijf andere conclusies over Nederlandse webwinkels.

Voor de eerste Casengo Webwinkel Monitor werden via internet de basisgegevens doorzocht van bijna 60.000 webwinkels in Nederland. Hieruit blijkt onder meer dat veel webwinkeliers niet reageren op positieve feedback van klanten.


Online vs. fysiek

Het aantal webwinkels groeide afgelopen jaar van 45.000 webwinkels in 2012 naar 59.000 webwinkels in 2013. Dat is een stijging van 31 procent. Het aantal fysieke winkels daalt daarentegen al jaren.  Voorspeld wordt dat er in 2015 meer webwinkels dan fysieke winkels zullen zijn.


Location, location, location

De meeste webwinkels worden gerund vanuit Noord-Holland en Zuid-Holland. Respectievelijk 19 procent en 18 procent van de webwinkels is hier gevestigd. De populairste vestigingsplaatsen zijn Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Vanuit Zeeland worden de minste webwinkels gerund (slechts 1 procent). Wanneer wordt gekeken naar het aantal inwoners, worden naar verhouding de meeste webwinkels gerund vanuit Friesland. Op 1.000 Friezen is er vierenhalve webwinkel.


‘Beginnen nog nooit zo simpel’

Volgens Casengo was een webwinkel beginnen nog nooit zo simpel. Een groot budget en IT-kennis zijn met kant en klare ecommerceplatforms immers geen vereiste meer. Circa 21 procent van de Nederlandse webwinkels is gemaakt met kant en klare webwinkelsoftware, zoals die van SEOshop en Mijnwebwinkel. Zo’n 25 procent van de webwinkeliers maakt gebruik van een CMS-systeem zoals WordPress.  


Kleding, sieraden, wijn

Het meest verkochte product in Nederland is kleding, gevolgd voor sieraden, wijn en speelgoed. Andere producten in de top tien zijn schoenen, boeken, bloemen, kinderkleding, verlichting en tassen.


Klantenservice

E-mails met een klacht worden veel sneller behandeld dan e-mails met een compliment. Dit is misschien logisch, maar niet handig. Ook de tevreden klant moet – juist – gewaardeerd worden. Op een klacht wordt nu door 67 procent van de webwinkels binnen twee uur gereageerd. Op een compliment reageert slechts 26 procent binnen twee uur. Op circa 51 procent van de complimenten wordt zelfs nooit gereageerd.


Social business

Naast merkpromotie, communitybuilding en ecommerce, is ook klantenservice steeds vaker een reden om ‘aan social media’ te beginnen. Circa 81,2 procent van de Nederlandse webwinkels heeft momenteel een Facebookpage. Een derde van de webwinkeliers checkt Facebook dagelijks. Slechts 2,1 procent van de webwinkels biedt een live chat aan.


Lees ook: social media is cruciaal voor multichannelorganisatie