TOP

Label to watch: Girls Of Dust

G.O.D. is coming. Met deze intrigerende tekst trok het Antwerpse denimmerk Eat Dust de afgelopen weken op social media de aandacht. G.O.D. staat voor Girls Of Dust, de nieuwe vrouwenlijn van het label, die dit voorjaar aan de markt is geïntroduceerd.

Zeven jaar geleden startten de Nederlandse Rob Harmsen en de Belgische Keith Hioco met Eat Dust, een denimmerk met de nodige workwearinvloeden. Het duo dat flink wat ervaring opdeed bij internationale modebedrijven als G-Star, Levi’s, Lee, Diesel en Raf Simons heeft kwaliteit en tijdloosheid hoog in het vaandel staan. En nu is voor de najaarscollectie van 2017 Girls Of Dust, de vrouwelijke evenknie van Eat Dust, toegevoegd.

Hoe is Girls Of Dust ontstaan?

Rob Harmsen: “Een vrouwenlijn hing al een tijd in de lucht. Vrij snel na de lancering van Eat Dust, zeven jaar geleden, werd er door inkopers naar gevraagd. Uiteindelijk hebben we in 2016 een eerste poging gedaan. Helaas is deze collectie nooit uitgeleverd. Het aanbod was te klein en daardoor was er te weinig animo voor.”

Waarom gaat de huidige vrouwencollectie het nu wel redden?

“We hebben ons er dit keer meer in verdiept. Aline Walther, ontwerper én de vriendin van Keith, heeft ons daarbij geholpen. Zij heeft zich onder meer op de pasvormen gestort.”

Wat maakt deze lijn speciaal?

“Dit is een collectie met items die je niet overal ziet. We maken alleen wat we zelf mooi vinden en laten ons inspireren door onze reizen naar onder andere Japan en Los Angeles. Zo stond een Franse vintage jas die we in L.A. vonden model voor een van onze favorieten uit de collectie: een jas van Italiaanse wol. Daarnaast is dit model uitgevoerd in een heel mooie 35-jaar oude deadstock wolkwaliteit. Eigenlijk brengen we workwear met een modische twist.”

Girls of dust 4

De collectie oogt opvallend classy door de tijdloze modellen en mooie kwaliteiten.

“De mensen die denken dat we een biker denimmerk zijn – omdat Keith en ik toevallig op motoren rijden – worden wellicht verrast. In de vrouwencollectie is jeans beperkt vertegenwoordigd. Het gaat meer om tijdloze items in mooie duurzame kwaliteiten.” 

Wat heeft Girls of Dust gemeen met Eat Dust?

“Van sommige items uit de mannenlijn hebben we een iets vrouwelijker uitvoering gemaakt. Zoals een doorgestikt double breasted jack met kortere mouwen. Het zit hem in kleine details. Daarnaast is het de bedoeling dat we net als bij Eat Dust niet elk seizoen de collectie compleet veranderen. De jeans die we zeven jaar geleden verkochten hebben we nu nog steeds in de collectie. Alleen dan in een andere kleur, stof, print of met nieuwe details.”

Hoe waren de reacties op de beurzen?

“We hebben dit jaar op zes beurzen gestaan: Seek in Berlijn, Man in Parijs en New York, B74 Order show in Frankfurt, Jacket Required in Londen en Ciff in Kopenhagen. Ook al was het merendeel gericht op mannenmode, we hebben alle keren Girls Of Dust meegenomen. De reacties waren erg positief en we hebben goede orders geschreven. We denken er nu over om komend seizoen ook naar vrouwenbeurzen te gaan.”

Inkoopgegevens Girls Of Dust en Eat Dust: FH BVBA, Filip Hebbrecht, 0032-496308712

Girls of dust 3

Girls of Dust 1

Girls of dust 5

Girls of Dust 6

Girls of Dust 2