TOP

Harberink Mode Agenturen: ‘Winkelpersoneel is voor ons het belangrijkste’

In deze serie interviews spreken we met agenten in de mannenmode. In het derde deel van deze reeks spreken we met Harberink Mode Agenturen, die mannenbroekenmerk Meyer in het noorden van het land vertegenwoordigen. “Ons doel is om de nummer één te blijven,” vertelt Roos Udo-Harberink aan Textilia.
Harberink Mode Agenturen is een echt familiebedrijf – net als Meyer, het merk dat Freek en Dianne Harberink, hun dochter en schoonzoon al zeven jaar in het noorden van Nederland vertegenwoordigen (Jilesen Agenturen vertegenwoordigt Meyer in het zuiden van het land). Textilia spreekt met dochter Roos Udo-Harberink over Meyer, dat momenteel marktleider is in Nederland op het gebied van mannenbroeken, en over hun betrokken aanpak.

 

Merken jullie iets van de groeiende aandacht voor mannenmode?
 
“We zijn in de afgelopen vijf jaar wel gegroeid. Maar dat komt ook doordat onze doelgroep, de man van 40+, steeds groter wordt. Ik hoorde laatst dat over twee jaar meer dan de helft van Nederland ouder dan vijftig jaar is. Daarnaast merken we de afgelopen maanden dat er sowieso iets makkelijker wordt uitgegeven. We horen van onze klanten dat ze onze broeken goed doorverkopen, dus dat is erg fijn.”
 
Wat is jullie visie op jullie merkenpakket?
 
“Wij hebben niet zoals veel agenturen een aantal verschillende merken, maar één belangrijk merk: broekenlabel Meyer. We doen trouwens ook de vertegenwoordiging van Kock sokken, maar dat is echt voor erbij. Onze focus ligt op Meyer. De broeken van dat merk zijn bijzonder door de kwaliteit en de pasvorm. Daar staan we ook om bekend en daar komt de consument ook voor terug. Daarnaast besteed Meyer veel aandacht aan details en hebben ze ook two-tone broeken uitgebracht. We hebben puur en alleen focus op de broeken en dat is ook onze kracht. Voordeel hiervan is dat je tijdens de inkoop het alleen over Meyer hoeft te hebben. En we weten alles te vertellen over de broeken. Daarnaast is Meyer een productspecialist met vijftig jaar ervaring in het maken van broeken. Ze hebben hun eigen productiekanalen, eigen depot en dergelijke. Dat is gewoon erg prettig samenwerken.” 

Wat is het imago van jullie agentuur? 
 
Ik denk dat onze klanten ons heel betrokken vinden. We organiseren bijvoorbeeld zo nu en dan activiteiten en trainingen voor winkelmedewerkers. Personeel op de winkelvloer is voor ons het allerbelangrijkste. Dat zijn de mensen die onze broeken moeten verkopen. Een inkoper kijkt vooral naar cijfertjes, maar de winkelverkopers zorgen ervoor dat cijfers goed zijn. Onze agentuur bestaat alleen maar uit mijn ouders, man en ik; verder hebben wij geen werknemers. Daarom doen we graag leuke dingen met winkelmedewerkers. Als er een omzetgroei is behaald, organiseren we bijvoorbeeld een golf clinic of een workshop ringen maken. Die persoonlijke betrokkenheid van ons is denk ik wel ook wel waarin we verschillen van onze collega-agenturen.”

Hoe is jullie werkwijze met retailers?
 
“We hebben geen showroom in Noord-Nederland  – in het zuiden heeft onze collega Eric Jilesen dit wel – maar we gaan naar klanten toe voor de inkoop. Ook nodigen we twee weekenden per seizoen onze klanten uit om in een hotel te verblijven en daar te dineren en ontbijten. Op die manier ontstaat er niet alleen een leuke band tussen ons en onze klanten, maar ook tussen de verschillende winkeliers onderling. Verder hebben we een uitgebreide stock service waardoor onze klanten het hele jaar zowel de NOS-artikelen als modische broeken kunnen bijbestellen per telefoon, email of ons b2b-systeem. Daar wordt veel gebruik van gemaakt. Je weet nooit van tevoren welke broeken het goed gaan doen, dus kunnen winkeliers via de voororders een basis leggen en later indien nodig bijstellen.”

Hoe ondersteunen jullie de retailer?
 
Wij werken regelmatig bij onze klanten, springen bij wanneer dat nodig is, of op verzoek. Ook geven we vaak producttrainingen waarin we een uur lang vertellen over de broeken. Verder investeren we – zoals eerder gezegd – in winkelpersoneel. Dat vinden wij erg belangrijk. Daarnaast zijn we flexibel met leveren. De bestellingen uit de voororder worden in overleg geleverd, voor de wintercollectie is dit tussen juli en half oktober. Het is zo’n grillige markt geworden en daarom is het fijner dat klanten zelf kunnen aangeven wanneer ze het willen ontvangen. De nabestellingen zijn altijd binnen 72 uur binnen bij de winkelier.”

Wat zijn jullie ambities en doelstellingen?

“We zijn in onze doelgroep marktleider op het gebied van broeken in Nederland. Onze focus ligt vooral op het behouden van die positie, om stabiel te blijven in plaats van te groeien. Het is niet heel moeilijk om nummer één te worden, maar wel om dat te blijven. Toch groeit de vraag naar onze broeken nog steeds. Het klink misschien wat gek maar we zijn niet heel erg op zoek naar nieuwe verkooppunten. Op dit moment heeft Meyer door heel Nederland 400 verkooppunten. Dan is die markt ook wel een keer verzadigd. Wel zoeken wij met onze nieuwe Meyer Exclusive lijn de samenwerking op met wat luxere herenmodezaken. Verder willen we graag de naamsbekendheid van Meyer vergroten. Grappig genoeg is Nederland voor dit merk de grootste markt, maar toch kennen veel mannen het merk niet – ook al dragen ze het misschien wel. Daar willen we verandering in gaan brengen. Tuurlijk, wij weten ook wel dat Meyer geen lifestylemerk is, maar een productspecialist. Maar dan nog willen we iets meer bewustzijn rondom het label creëren. We hebben al verschillende brainstormsessies gehad met winkeliers hoe we dat het beste kunnen aanpakken.”  

  • Merkenpakket: Meyer (broeken), Kock Sockswear (sokken)
  • Leveringstermijnen: voororder op afspraak, NOS max. 72 uur later 
  • Marges: 2.5-2.8 
  • Verkoopprijzen: 89,95 t/m 119,95 (Meyer), 9,95 (Kock Sockswear)