TOP

Label to Watch: Di Barli Shoes [interview]

“Er is al jaren het probleem dat de consument heel breed is georiënteerd en de winkelier dat allemaal nooit op voorraad kan houden”, vindt Jeroen van Scherrenburg. Uit dit idee is Di Barli Shoes ontstaan, een herenschoenenmerk dat niet alleen basic schoenen maakt, maar waar je ook je schoenen kan laten personaliseren en op ieder moment kan bijbestellen.

Al jaren geleden ontstond voor Jeroen van Scherrenburg het idee om een personal schoenenconcept te ontwikkelen: “Er is al jaren het probleem dat de consument heel breed is georiënteerd en de winkelier dat allemaal nooit op voorraad kan houden. Er moet altijd te veel voorraad staan om de consument te strelen, waardoor een groot deel ook in de uitverkoop gaat.”

Daarom is hij met Di Barli een andere weg in geslagen. Per jaar worden er twee seizoenscollecties gemaakt die de winkelier al vanaf een laag aantal kan inkopen. Als een consument toch liever een andere kleur, stiksel of veter wil, kan hij kiezen uit honderd verschillende hoogwaardige materialen om een gepersonaliseerde schoen te creëren. Zo kunnen er duizenden alternatieven gemaakt worden op hetgeen dat in de winkel staat, terwijl de winkelier er nul risico van heeft. De schoenen worden binnen vier weken geleverd bij de desbetreffende dealer.

Hoe was het om dit concept op te starten?

“Het is een lang traject geweest. In totaal heeft het me vijf jaar geduurd om alles op orde te hebben. Je moet ten eerste alles visueel krijgen. Omdat we werkt met gepersonaliseerde schoenen, moeten consumenten kunnen zien wat het eindresultaat is. Daarom hebben we een programma hiervoor gemaakt, wat een grote uitdaging was. We zijn dit programma nu aan het door ontwikkelen zodat schoenen niet meer per se gepast hoeven te worden door een size app: met de camera van de tablet wordt de maat en de wijdte vastgesteld.”

“Daarnaast moest ook een bijpassende fabrikant gezocht worden. Het is enorm lastig om een fabriek te vinden die bereid is om één paar van een bepaalde schoen te maken, maar na lang zoeken hebben we er een gevonden.”

“Ik heb vaker op het punt gestaan om ermee te stoppen omdat je steeds weer tegen problemen aanloopt, maar je moet gewoon doorgaan. Ik geloof in dit concept en iedereen in de schoenenbranche denkt hieraan en droomt ervan, maar alles blijft bij het traditionele. Ik zal laten zien dat het functioneert.”

Wat zijn tot nu toe de reacties?

“Er zijn al een aantal winkeliers ingestapt, het begint nu body te krijgen. Een aantal winkeliers zijn nog sceptisch, maar er zitten er ook bij die het zo mooi vinden en er zo in geloven dat ze ermee aan de slag willen gaan. Als anderen zien dat het goed functioneren, zal het alleen nog maar verder uitbreiden.”

Op wat voor winkels richt Di Barli zich?

“Winkels die aan de bovenkant van het middensegment zitten tot in het hoogsegment. Een basisschoen start bij € 199,-, gepersonaliseerde schoenen gaan vanaf € 300,-. We kunnen ook schoenen maken van rog en kaaiman, dus je kan zeer exclusief gaan.”

Hoe zien jullie de toekomst van Di Barli voor je?

“Ik wil het merk step by step uitbouwen en een goede positie in Nederland, Duitsland, België, Oostenrijk en Zwitserland verwerven. Maar alles rustig aan. Ik wil zorgen dat wat er nu gebeurt, dat dat goed gaat en dat iedereen die erover praat, hartstikke tevreden is.”