TOP

Label to watch: Delikatessen (interview)

Bijzondere materialen combineren met ouderwetse technieken: dat is in een notendop wat mannenmodemerk Delikatessen doet. Het merk is weliswaar geboren in Amsterdam, internationaal gaat het de oprichters ook voor de wind. Mede-oprichter Andrzej Lisowski: "China is een interessante, nieuwe markt voor ons."

Textilia sprak met Andrzej Lisowski, een van de twee oprichters van het merk.  

Hoe is Delikatessen ontstaan?

“Stephen Hartog en ik zijn Delikatessen zes jaar geleden begonnen in Amsterdam. Het idee was om mijn ruime ervaring – ik zit al twintig jaar in de mode – en onze gezamenlijke fascinatie voor mooie materialen tot leven te brengen in een eigen mannenmodelabel.”

Wat maakt jullie anders dan andere modelabels?

“Door mijn jarenlange expertise en kennis op het gebied van stoffen, konden we al direct vanaf het begin werken met exclusieve stoffenfabrikanten. Materiaal is echt het punt waarop we ons onderscheiden. Zo gebruiken we linnen uit Normandië, dat op een speciale manier wordt behandeld waardoor het een bijzondere look krijgt. En we laten alles produceren in Polen, in zes verschillende fabrieken die elk zijn eigen specialisatie heeft.”

Waar zijn jullie het sterkst in?

“Onze overhemden zijn echt onze DNA-items. We laten ze op de ouderwetse manier maken, met Franse naden – dat zie je nauwelijks nog behalve bij de high-end modehuizen. Ook gebruiken we veel bijzondere details zoals een zakje aan de binnenzijde en knopen met rubberen stiften.”

Hebben jullie al veel internationale verkooppunten?

“In de beginperiode van ons label hadden we vooral verkooppunten in Amsterdam. Maar we zijn steeds meer internationaal georiënteerd geworden. Zo worden we verkocht in Japan, Oostenrijk, Italië, Denemarken en zelfs Zweden – dat bekendstaat als een moeilijke markt. China is een interessante, nieuwe markt. We werken hiervoor samen met een goede distributeur genaamd Both, wat tot nu toe tot goede resultaten leidt.” 

Hoe zit het met de online verkoop?

“We verkopen nog niet online, maar we zijn wel al een jaar bezig met het opzetten ervan. Uiteraard zijn we ons ervan bewust dat een webshop belangrijk is, maar tegelijkertijd beseffen we ons dat het runnen van een online winkel een aparte business is. We hopen over een paar maanden live te kunnen gaan.”

Hoe ziet de toekomst eruit voor Delikatessen? 

“We hebben plannen voor een popup-winkel in Amsterdam. Verder willen we blijven doen wat we nu doen. We hebben niet de ambitie om een groot modemerk te worden, we blijven liever wat exclusiever.”