TOP

Label to watch: de stijlvolle zwemshorts van Goldfin

Zwemshorts die zo mooi zijn, dat mannen deze de hele dag kunnen dragen. Dat is in een notendop waar het merk Goldfin voor staat. Textilia spreekt mede-oprichter Lieke Kranendonk: “We hebben veel aandacht besteed aan het ontwerp.”

Mooie ingetogen zwemshorts, waar je niet alleen in kunt zwemmen, maar ook in kunt natafelen of flaneren op de boulevard. Vrienden Lieke Kranendonk en Alexander Chevalier misten een dergelijk kledingstuk en besloten deze zelf op de markt te brengen. Textilia spreekt mede-oprichter Lieke Kranendonk over hun merk Goldfin.

Waarom zijn jullie Goldfin gestart?

“We wilden een zwemshorts creëren die écht mooi is. Een broek waarin je kunt zwemmen, maar die ook wat netter is, zodat je die ook aan kunt houden aan tafel tijdens een diner of lunch. In landen als Frankrijk zie je dat nog wel, maar in Nederland konden wij niet een dergelijke zwembroek vinden. Dus besloten we die zelf te gaan ontwikkelen. Uiteindelijk zijn we via-via in Portugal beland voor productie. We hebben er ongeveer een jaar over gedaan, om de perfecte zwemshorts te ontwerpen en laten maken, maar we zijn er nu erg blij mee. We hebben ervoor gekozen om te beginnen met één model, uitgevoerd in vier verschillende kleuren, met een verkoopprijs van €129 (en een marge vanaf 2.4).”

Wat maakt de Goldfin-shorts nog meer anders?

“We hebben veel aandacht besteed aan de pasvorm en het ontwerp. De shorts zijn handgemaakt in Portugal van een sneldrogende kwaliteit en voorzien van mooie details – geborduurd logo, YKK-ritsen en een achterzak met rits. Ook vonden we het erg belangrijk dat de binnenbroek goed zou zijn, omdat we hoorden dat mannen die er vaak uit halen. We hebben ervoor gekozen om een netstof te gebruiken voor de binnenbroek, maar wel een extra comfortabele dankzij het gebruik van lycra erin. Verder is het model vrij van poespas, en qua snit en details zodanig ontworpen dat deze mooi te combineren is met bijvoorbeeld een klassieke polo.

Goldfin2
Foto: Liselore Chevalier

Wanneer is het merk officieel gelanceerd? En hoe gaat het tot nu toe?

Onze webshop ging op 1 april 2018 in de lucht. We kregen al vrij snel orders toen we begonnen met onze social media champagne. Sinds kort adverteren we in verschillende tijdschriften. Dat werkt gelukkig nog steeds goed. We hebben zelfs orders uit New York, Luxemburg en Londen. Ik denk dat dat grotendeels komt door Instagram. Hoewel we nog relatief klein zijn op social media, werpt dat zeker nu al zijn vruchten af. Ook zien we dat mannen die al een keer bij ons hebben besteld, vaak nog een shorts bestellen, maar dan in een andere kleur. We besteden veel aandacht aan de verpakking van onze producten: zo wordt een online bestelling bezorgd in een mooie zwarte doos met een handgeschreven briefje, zodat het echt voelt als een cadeau aan jezelf. Ook krijgt elke klant bij de zwembroek een waterdicht tasje geleverd, waar hij zijn waardevolle items in kan bewaren als hij op het strand is.”

Zijn jullie ook van plan om andere kledingstukken op de markt te brengen?

“Zeker. We zijn van plan om in de toekomst bijvoorbeeld polo’s aan onze lijn toe te voegen. Maar we willen het echt stap voor stap doen. Eerst maar even gestaag groeien met de broeken. We willen die volgende stap namelijk wel echt goed aanpakken; net zoals we voor het ontwikkelen van de perfecte zwembroek een jaar hebben uitgetrokken, willen we voor het ontwikkelen van de perfecte polo ook de tijd nemen.”

Wat zijn jullie ambities? In wat voor winkels willen jullie liggen?

“We zijn momenteel al te koop bij Graanmarkt13 in Antwerpen, daar zijn we erg blij mee. Ook worden we aangeboden via Hatch Label, een platform voor luxe activewear. Verder zouden we graag in de wat meer bijzondere conceptwinkels van Nederland, zoals X Bank in Amsterdam, willen liggen. Voorlopig heb ik – net als Alexander – een baan naast Goldfin, maar zodra het kan zou ik 100% voor dit merk willen gaan. Dit is uiteindelijk waar ik blij van word: het bedenken, ontwikkelen en op de markt brengen van mooie producten.”

Info: https://goldfin.shop

Contact: hello@goldfin.shop