TOP

Label to Watch: By-Bar *

In 2008 richtte Barbara Brenninkmeijer By-Bar op. Zeven jaar geleden is zij begonnen met een paar oorbellen, nu is By-Bar uitgegroeid tot een accessoire- en kledingmerk in het midden-hoogsegment. “Ik ontwikkel zelf de gehele collectie en ik denk dat dat de kracht is van By-Bar”, vertelt Barbara.

Hoe is By-Bar ontstaan?

“Ik ben voordat ik By-Bar oprichtte, tien jaar actief geweest in het mode inkoop vak. Tijdens mijn reizen raakte ik altijd geïnspireerd .Vaak nam ik producten mee voor mezelf die erg in de smaak vielen bij andere vrouwen. Dit heeft mij doen besluiten om in 2008 het label By-Bar op te richten en na twee jaar mijn baan als inkoopster op te zeggen. Daardoor kon ik mij beter focussen op By-Bar en is de collectie enorm uitgebreid waardoor er naast accessoires ook kleding bij is gekomen.”

“Mijn impulsiviteit, creativiteit en ondernemerschap vormen de bron van BY-BAR. Hoewel je merkt dat de fases in het ontwerp- en ontwikkelproces steeds meer in vaste banen worden geleid, vind ik het belangrijk dat nog niet alles van tevoren vastligt. Juist tijdens mijn reizen, gebeurt er veel en zie ik veel waar ik nieuwe inspiratie van krijg. Omgeving, cultuur en de ambachtelijke mogelijkheden vormen de basis van By-Bar.”

Hoe is het de afgelopen tijd met By-Bar gegaan?

“We hebben een grote groei doorgemaakt. Vorig jaar najaar hebben we aan twintig winkels uitgeleverd, afgelopen voorjaar aan dertig en komend najaar ligt By-Bar in 79 winkels. Er is een agent in Zuid Nederland en België begonnen met By-Bar en we liggen in één winkel in Oostenrijk, één in Zwitserland en één in New York.”.

Waardoor komt dat grote succes?

“Ondanks de ontwikkelingen die zich nu afspelen in de modebranche, maken we een grote groei door en hebben we de ambitie om onze positie verder te versterken binnen de retail. Hierin hanteren wij een eigentijdse werkwijze, we zitten namelijk dicht op de markt. Een retailer hoeft pas drie maanden in plaats van acht maanden van tevoren de inkooporder te plaatsen. Het is daarnaast ook mogelijk om later in het seizoen nabestellingen te plaatsen (mits voororder), waardoor je als retailer kan bijsturen en de omloopsnelheid kan verhogen.”

“In de selectie van winkels, focussen we ons erop om het instaplabel te zijn in een hoog kwalitatieve omgeving. We zien dat we in dit soort winkels het heel goed doen, door onze rijke uitstraling van het product tegen een verrassende prijs voor de consument.”

Waarom is dat zo dicht op de markt zitten belangrijk voor de retailer?

“Voor de retailer is het handiger dat hij niet acht maanden van tevoren al moet inkopen, maar pas tijdens het seizoen – als ze beter weten wat voor budget ze hebben. Daarnaast weten ze ook beter hoe het merk presteert in de winkel. Meestal krijg je in februari uitgeleverd en heb je ook al geschreven voor het seizoen erna. Bij ons hoeft het schrijven pas in april zodat je goed weet hoe het merk het doet.”

Merken jullie ook dat retailers hierdoor trouwer zijn aan jullie?

“Uiteindelijk zijn retailers trouw als ze goed verkopen. Tot nu toe zijn van alle winkels waarmee we zijn begonnen, nog niemand afgehaakt en zijn de doorverkoopcijfers goed. Vaak komt een nieuwe retailer via een bestaande retailer bij ons binnen, meer vertrouwen kunnen ze ons niet geven.”

Hoe gaan jullie te werk met de inkoop?

“De productie vindt met name plaats in Portugal, Italië en deels in India. Wij leveren half augustus/begint september en half februari/begin maart uit. Daarnaast zijn we voorraadhoudend, de retailers kunnen altijd nabestellen door onze korte leadtimes welke mogelijk zijn door de productie in Europa.”

Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen bij By-Bar?

“We hebben dit seizoen ook een girls collectie. In het najaar komt het in de winkels te liggen en het wordt nu al goed ingekocht. Het is niet heel breed, het zijn de zes beste stijlen uit de vrouwencollectie vertaald naar Mini Me. Het is eigenlijk begonnen als een soort grap. Milou, mijn dochter van 8, staat ieder seizoen kwijlend te kijken naar de fotoshoots voor By-Bar en de in haar ogen topmodellen. Het leek mij leuk als zij zich ook één keer een topmodel voelde.”

Is de kindercollectie eenmalig?

“Dat is nog moeilijk te zeggen. In eerste instantie wel maar er wordt wel heel goed op gereageerd door pers en winkels. Dus als het goed gaat is het niet iets waar we mee stoppen”

Waar moet By-Bar uiteindelijk naartoe gaan?

“Dat vind ik heel moeilijk te zeggen. Ik ben begonnen met oorbellen en ben van het een in het ander gerold. Ik heb niet zo iets van: hier gaat het bij mij stoppen en zijn we groot genoeg. We zijn net begonnen met een agent in België, daar mag van mij ook Duitsland en Scandinavië bij komen. We zijn wel al benaderd door een agent in Noorwegen en Denemarken maar we willen eerst Nederland goed op de kaart zetten. Belangrijkste is dat we gecontroleerd groeien en doen wat we zelf kunnen overzien.”

By-Bar

Van Schootenstraat 19
4835 CJ  Breda
T +31 (0)76-3030900