TOP

Label Margriet Nannings failliet, Expo Riva Schuh gaat digitaal en 1 miljoen nieuwe klanten voor Zalando

Modemerk Margriet Nannings is op 1 december failliet verklaard. Verder: het aantal winkeliers dat contact geld accepteert daalt, Zalando verwelkomde een miljoen nieuwe klanten tijdens Cyber Week en burgemeester Ahmed Aboutaleb schrapt de koopavond voor Sinterklaas in Rotterdam. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 3 december.

Eigen merk Margriet Nannings failliet verklaard

Modemerk Margriet Nannings is op 1 december failliet verklaard door de rechtbank in Noord-Holland. Het faillissement betreft alleen het eigen label en niet de winkels onder dezelfde naam, zegt curator Marc le Belle tegen Textilia. Margriet Nannings heeft drie vestigingen in de Prinsenstraat in Amsterdam; een vrouwen- en mannenmodewinkel en een outlet, waar high-end merken als Comme Des Garçons, Marni, Paul Smith en Y-3 worden verkocht. “De winkels staan hier, buiten het feit dat ze het merk Margriet Nannings verkochten, geheel buiten.” Een belangrijke oorzaak voor het faillissement is het gebrek aan orders, zegt Le Belle. “Alle orders die openstonden, zijn uitgeleverd, maar er kwamen geen nieuwe bestellingen meer binnen. Daarnaast is Margriet Nannings een merk dat veel door toeristen wordt gekocht en die blijven door de coronacrisis al een tijdje weg. De productie is begeleid tot een einde gebracht.” Twee medewerkers verliezen door het faillissement hun baan. Le Belle vindt het te vroeg om te zeggen of het merk een doorstart kan maken.

‘Coronacrisis versnelt afname contant geld in winkels’

Het aantal winkeliers dat contact geld accepteert daalt, blijkt uit onderzoek van De Nederlandse Bank (DNB) onder ruim duizend retailers, terwijl het aantal winkels waar gepind kan worden juist toeneemt. Dat schrijft Nu.nl. Volgens DNB versnelt de coronacrisis deze ontwikkeling. Voor bijna een kwart van de winkeliers is Covid-19 aanleiding om niet zonder meer cash te accepteren. Ongeveer drie procent van de winkeliers die op de enquête reageerden, wil in het komende jaar stoppen met contant geld. Nog eens 9 procent verwacht over vijf jaar geen cash meer te accepteren. Van de startende ondernemers kiest ongeveer de helft er zelfs voor alleen maar een pinautomaat in de winkel te zetten.

Zalando verleidt 1 miljoen nieuwe klanten tijdens Cyber Week

Zalando heeft tijdens zijn zesde Cyber Week meer dan een miljoen nieuwe klanten getrokken en zag zijn bruto handelsvolume met ongeveer 35 procent groeien. Dat meldt het Duitse modeplatform in een persbericht. “Cyber Week 2020 was een nieuwe mijlpaal voor onze platformstrategie, met een sterke toename van het aandeel van het partnerprogramma”, aldus co-ceo David Schneider. Dit aandeel bedroeg ongeveer 30 procent, tegen 20 procent in 2019. Meer dan 2300 fysieke winkels namen deel aan de kortingsweek via het Connected Retail-programma, onder wie 250 nieuwkomers. Een daarvan is schoenenwinkel Zwart Modeschoenen in Leerdam. Zaakvoerder Oskar Zwart ziet de deelname als een manier om meer klanten aan te trekken. “Onder de huidige omstandigheden vinden we het nog belangrijker voor winkels om verbinding te maken met online platforms. We hebben deze Black Friday duidelijk gezien dat mensen niet zo vaak naar onze winkel kwamen, maar meer online of via Zalando bestelden.”

Burgemeester Rotterdam schrapt koopavond voor Sinterklaas

De winkels in het centrum van Rotterdam moeten aanstaande vrijdag, de dag voor Sinterklaas, om 18.00 uur dicht in plaats van 20.00 uur. Door de koopavond te schrappen hoopt burgemeester Ahmed Aboutaleb dat het aan het einde van de dag minder druk is in de winkelgebieden. Dat meldt Nu.nl. De Rotterdamse gemeenteraad wil dat Aboutaleb het besluit herziet, maar de burgemeester weigert dat. Hij wil een herhaling van Black Friday van 27 november voorkomen, toen jongeren in groten getale naar het centrum kwamen ‘om vertier te zoeken’ en daar overlast veroorzaakten. Die dag werden de winkels na overleg met de politie ook eerder gesloten.

Januari-edities Expo Riva Schuh en Gardabags gaan digitaal

De winteredities van de Italiaanse vakbeurzen Expo Riva Schuh en Gardabags, die van 16 tot en met 19 januari 2021 in Riva del Garda zouden plaatsvinden, worden niet fysiek maar digitaal georganiseerd. Dat meldt Riva del Garda Fierecongressi in een persbericht. “Omdat we niet kunnen garanderen dat we in januari een fysiek evenement voor onze gemeenschap kunnen organiseren, keren we terug met een digitale Home Edition”, stelt voorzitter Roberto Pellegrini. Doel is leveranciers, inkopers en andere schoenprofessionals om een veilige manier samen te brengen. “Deze speciale editie markeert de start van een lang evolutietraject, bedoeld om al onze professionals nieuwe manieren te bieden om te netwerken en informatie uit te wisselen in deze moeilijke tijd.”

De Home Edition van Expo Riva Schuh en Gardabags biedt onder meer een verbeterde exposantencatalogus en een app die zowel vanaf de desktop als mobiele apparaten toegankelijk is. De gereserveerde ruimte voor exposanten en bezoekers, waar beide partijen direct met elkaar in gesprek kunnen, wordt uitgebreid en gepersonaliseerd. Daarnaast wordt er van 16 tot en met 19 januari 2021 een livestream georganiseerd, getiteld ‘Expo Riva Show – The shoe connection’, met talkshows, presentaties en testimonials. Het nieuwe platform blijft ook na 19 januari online.

Foto: Expo Riva Schuh