TOP

Krimp online bestedingen producten, nieuwe ondergoedlijn Stichd X Scotch & Soda en subsidie digitalisering mkb 

De Nederlandse consument heeft in het eerste kwartaal van 2022 7 procent meer uitgegeven dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De online bestedingen aan diensten namen toe, maar er werden minder producten gekocht. Verder lanceren verschillende brancheorganisaties vandaag samen het nieuwe initiatief ‘Mijn Digitale Zaak’ en lanceert Scotch & Soda samen met Stichd een ondergoedlijn. Meer lees je in het nieuwsoverzicht van 29 juni.

credit: Stichd X Scotch & Soda

Subsidie voor digitalisering mkb-ondernemer retail

Mkb-ondernemers in de detailhandel (non food) met 2 tot en met 50 werknemers kunnen vanaf vandaag aan de slag met verdere digitalisering van de bedrijfsvoering via ‘Mijn Digitale Zaak’. Dit gezamenlijke initiatief van brancheorganisatie Inretail, KVK, MKB-Nederland, RVO en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat biedt ondernemers een persoonlijk advies op basis van de uitkomsten van een scan, een stappenplan, een overzicht van leveranciers en een subsidie tot een maximum van 2500 euro, meldt het persbericht. 

Lees meer: Subsidie voor digitalisering mkb detailhandel

Scotch & Soda en Stichd lanceren ondergoedlijn voor mannen

Ontworpen, geproduceerd en gedistribueerd door Stichd, lanceert Scotch & Soda een ondergoed- en sokkenlijn voor mannen met daarin het nieuwe logo van het Amsterdamse merk verwerkt. Beide collecties zijn gemaakt van organisch geteeld katoen en bevatten taillebanden van gerecycled materiaal, aldus het collectiebericht. Op de planning staan de lancering van een volledige mannencollectie en daaropvolgend een vrouwencollectie.

Stichd X Scotch & Soda

Thuiswinkel Markt Monitor: online bestedingen aan producten dalen met 18%

De Nederlandse consument heeft in het eerste kwartaal van 2022 8,2 miljard euro online uitgegeven. Dit is een stijging van 7 procent ten opzichte van het ‘lockdown-kwartaal’ vorig jaar. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor

De groei wordt aangejaagd door de sterke groei van diensten (+125%). Voor producten is er dit kwartaal geen groei, maar een krimp van 18%. Dit is echter nog steeds hoger dan de online bestedingen aan producten in het eerste kwartaal van 2020 en van 2019. In totaal deden 12,6 miljoen Nederlandse consumenten in het eerste kwartaal 83,7 miljoen online aankopen. Het leeuwendeel (75,9 miljoen) daarvan werd gedaan in eigen land, de rest bij buitenlandse webshops. Duitsland is het populairste land om online over de grens te shoppen, gevolgd door China en de VS. 

Het gebruik van de smartphone voor online winkelen blijft groeien. Een op de drie online aankopen werd in het eerste kwartaal van dit jaar gedaan via de smartphone. De desktop en laptop blijven met een gezamenlijk aandeel van 51 procent het belangrijkst voor online shoppen.