TOP

Kledingmerken Zalando worden zelfstandig

zLabels, een dochterbedrijf van Zalando dat de eigen kledingmerken produceert, wordt zelfstandig. Het is de bedoeling dat de Zalando-huismerken ook bij de concurrent komen te liggen.

Zalando wil zLabels, het bedrijfsonderdeel waar de eigen kledingmerken worden gemaakt, op eigen benen laten staan. Daardoor kunnen de 17 kledingmerken straks ook bij concurrenten verkocht worden. Dat gebeurt nu al met het schoenenmerk Zign, dat te koop is op Asos, Amazon en Tmall. Ceo Jan Wilmking wil zijn merken niet alleen bij Zalando aanbieden maar bij meerdere webshops en gaat de business-to-businessmarkt op, zegt hij tegen de Duitse website TextilWirtschaft.

De huismerken leveren per jaar tussen de 300 en 400 miljoen dollar op, ongeveer 10-15 procent van de omzet. In het Duitse Peine heeft zLabels inmiddels een eigen distribitiecentrum.

In 2010 startte Zalando een eigen merk onder de naam zLabels. Inmiddels zijn er 17 modelabels welke verschillen van basics tot classics. Onder zLabels vallen onder andere de merken Mint & Berry, Anna Field, Pier One en Even & Odd.