TOP

Klantenbinders: Nikita Lensen van Nikita Kindermode over klantenacties in de winkel

Klanten bereiken, beroeren en verleiden, hoe doe je dat? In deze rubriek laten we ondernemers aan het woord die dit in de vingers hebben. Dit keer Nikita Lensen van Nikita Kindermode in Zaamslag.

Een modeshow: dat doen wel meer modewinkels. Wat maakt jou aanpak tot een succes?

“De modeshow is al jaren vaste prik, om precies te zijn organiseer ik twee keer per jaar een modeshow. De najaarsshow plan ik altijd op de tweede zaterdag na de zomervakantie, want op het eerste weekend nadat de scholen weer zijn begonnen, zijn de kinderen vaak te moe. De voorjaarsshow valt altijd in het eerste weekend van maart. Ik let er wel op dat deze niet precies in de voorjaarsvakantie valt, wanneer mensen op skivakantie zijn.”

Hoe heb je het aangepakt?
“Modellen vinden is niet moeilijk. De 15 kindjes zijn van vaste klanten. Voor ons is dat een voordeel omdat we ze goed kennen. De klant is vaak ook heel vereerd. Daarbij komt dat ze vaak de set laten weghangen om hem na de show te kopen. Na afloop van de show krijg ik altijd direct weer aanvragen van ouders of hun kinderen ook eens mee mogen lopen. Niet altijd lukt dat, omdat ik kinderen met verschillende maten nodig heb. Ik kan ze niet allemaal in dezelfde maat kleden, omdat ik daar de voorraad niet voor heb. Dat vraagt natuurlijk wel wat diplomatie.

Om de kosten binnen de perken te houden, geef ik de show in mijn eigen winkel, op ons zelfgebouwde podium dat in het magazijn staat opgeslagen. Een bevriende DJ stelt sinds kort de muziek samen uit de Top 40. Die liedjes kennen de kinderen en dat werkt het leukst. Vorig jaar hebben we een gezamenlijke modeshow gegeven met verschillende ondernemers in Zaamslag, maar dat liep echt in de papieren.”

Wat wil je met de actie bereiken?
“De modeshow trekt altijd enorm veel belangstelling van vaste klanten, maar ook van nieuwe klanten. Vooral op de dag zelf is er heel veel aanloop, maar ook in de weken daarna blijven klanten binnenkomen op wat ze tijdens de show hebben gezien. Kleding komt nu eenmaal beter over op modellen dan op een hanger.”

Heeft deze avond je veel gekost?
“De modeshow kost altijd enorm veel tijd. We kleden minimaal 15 kinderen en zij dragen elk drie stelletjes. Die moeten in de week voor de show allemaal samengesteld en doorgepast worden. Ik laat flyers ontwerpen en verspreid die in de regio. Ook adverteer ik in de regionale krant. De kosten voor adverteren bedragen echt niet meer dan normaal. Ik kondig toch altijd al aan dat de nieuwe collectie binnen is. Voor een hapje en een drankje ben ik niet zoveel kwijt. Als ik kijk naar de omzet na de show, dan is het de investering dubbel en dwars waard. Van tevoren echter denk ik altijd weer ‘waar begin ik aan’.”

Heb je nog andere leuke dingen bedacht om te klant te verleiden?
“De foto’s die we tijdens de show maken, gebruiken we weer in de verkoop. Dat werkt enorm goed voor de verkoop. We hangen ze bij de rekken, zodat de klant kan zien hoe het eruit ziet en welke set ze kan maken. We zetten ook altijd het filmpje van de show op YouTube en Facebook. Met Twitter ben ik nog niet zo actief, omdat ik er nog niet handig mee ben.”

Wil je tips en adviezen over hoe je klanten het beste kan bereiken, beroeren en verleiden? Kom dan naar de Textilia Mode Experience op maandag 5 november.