TOP

Klantenbinders: Nick van Aalst van Hutspot over social media

Klanten bereiken, beroeren en verleiden? Hoe doe je dat? In onze nieuwe rubriek laten we ondernemers aan het woord die dit perfect in de vingers hebben. Dit keer is dat Nick van Aalst van het Amsterdamse winkelconcept Hutspot.

Hutspot is nog maar een maand open, maar staat inmiddels al stevig op de Amsterdamse kaart. De winkel is gevestigd op één van de mooiste B-locaties van de stad: de Utrechtsestraat 34. Vier jonge ondernemers van midden twintig bedachten het winkelconcept dat een mengelmoes, ofwel ‘hutspot’, is van onder andere mode, meubels en yoga. In de winkel krijgen jonge ondernemers, in een aparte ruimte, de mogelijkheid hun producten aan te bieden. Alles in de winkel is te koop, van de kunst aan de muur, lampen aan het plafond, handgemaakte tassen en Argentijnse stappers tot een oude, blauwe 90cc Vespa motor.

Op social media wordt veel over Hutspot gesproken. Hoe krijgen jullie dat voor elkaar?
Nick van Aalst: “We hebben media en bloggers uitgenodigd voor de opening van de winkel. Omdat we niet veel geld te besteden hebben, keken we of we de drankjes konden laten sponsoren. We stuurden een mailtje aan de bierfabrikant Vedett waarin we vertelden dat zij flink wat aandacht konden krijgen tijdens de opening van de aanwezige pers. Daarnaast zouden we foto’s op onze Facebookpagina plaatsen.”

Hoe gebruiken jullie Facebookpagina richting de klant?
“We plaatsen hierop foto’s van producten die nieuw binnenkomen. Iedereen, van jonge modedesigners, startende drankmerken tot een scooterwinkel kunnen bij ons een stukje ruimte ‘huren’. Met name starters willen graag testen of de verkoop via de winkel goed loopt om vervolgens zelf een winkel te openen. Door op Facebook te laten zien wat nieuw binnenkomt, trekken we steeds weer klanten naar de winkel. Mensen uit de wijk weten inmiddels dat we ons assortiment continue verversen en lopen dan ook wekelijks even binnen.”

Organiseren jullie ook acties?
“Zeker! Deze verzinnen we meestal spontaan. Zo verkopen we cupcakes van Cupcake Heaven en vroegen onlangs aan onze volgers op Facebook de nieuwe smaak te raden. De winnaar mocht er eentje gratis komen ophalen. Op dit soort acties wordt goed gereageerd! Via een partner die uit de IT komt, weten we dat we deze acties op zondag en maandag moeten posten omdat dan de meeste mensen online zijn.”

Wat doen jullie aan beleving in de winkel?
“Onlangs vroegen we aan het bedrijf ‘De Meisjes van de Bloemen’, dat de aankleding van feestjes regelt, om iets leuks in onze winkel te doen. Ze maakten een installatie van kratjes en klimop. Heel simpel, maar hartstikke mooi. In ruil daarvoor mochten ze hun visitekaartjes in de winkel achterlaten. Verder organiseren we elke vrijdag voor onze klanten tussen 17.00 en 20.00 uur een borrel. We krijgen één krat bier van Verdett en vullen de rest zelf aan.”

Wil je tips en adviezen over hoe je klanten het beste kan bereiken, beroeren en verleiden? Kom dan naar de Textilia Mode Experience op maandag 5 november.