TOP

Klantenbinders: Jarko Barten over acties en creativiteit

Klanten bereiken, beroeren en verleiden, hoe doe je dat? In deze rubriek laten we ondernemers aan het woord die dit in de vingers hebben. Dit keer Jarko Barten (31) van Quiksilver Den Bosch.

Jullie winkel bestaat nu bijna een jaar. Is dat te kort om al echt te kunnen zeggen dat jullie een band met klanten hebben opgebouwd?

Nee, zeker niet. Het was geen makkelijk jaar, maar toch hebben we een flink aantal vaste klanten die bijna op wekelijkse basis terugkomen. Dit zijn met name surfliefhebbers uit regio Den Bosch, maar we proberen ook steeds meer in te spelen op de modebewuste consument door breder in te kopen. De vaste klantengroep houden we close door te luisteren naar hun ideeën en wensen, en wat ook meespeelt is dat ik zelf behoorlijk wat surfervaring heb: ik weet wat er speelt in de scene. De ‘gewone’ consument proberen we te binden door middel van het aanschaffen van echte mode-items (minder sportief) en door acties op met name social media.

Aan wat voor acties moeten we dan denken?

Acties op verschillende niveaus. Standaard afprijzingen die we verspreiden via de social media kanalen, maar ook door het organiseren van kleinschalige evenementen, georganiseerd via Facebook. Zo hebben we afgelopen zomer een intiem mini-concert gehouden in de winkel, inclusief hapje, drankje, en vooral een goede sfeer. Naast vrienden en bekenden, hebben we ook al onze Facebook-friends uitgenodigd. Op zo’n avond verkoop je misschien niet bijster veel, maar daar gaat het ook niet om. Je investeert misschien 250, maximaal 300 euro, maar krijgt er onbetaalbaar veel goodwill voor terug. Daarnaast is het ook heel opvallend dat we na zo’n avond altijd het aantal volgers en likes enorm zien stijgen. Je krijgt er dus zeker iets voor terug. 

Wat is het belangrijkste doel van zo’n evenement?

De hedendaagse retail verschuift toch heel erg richting het online winkelen . Wil je hier een tegenwicht tegen bieden, moet je met iets goeds komen, dat is nu eenmaal zo. Het huiskamergevoel en de gunfactor, daar probeer ik op in te spelen. Door het organiseren van kleine evenementen breng je gelijkgestemden bij elkaar, en laat je zo mensen ergens bij horen. Ik denk dat je op deze manier klanten aan je bindt.

Zijn er naast de evenementen meer dingen die jullie ondernemen om klanten te binden?

Absoluut. We werken bijvoorbeeld ook samen met enkele horeca-ondernemers in de buurt. Als je in onze winkel voor een bepaald bedrag koopt, krijg je een Quiksilver-cocktail bij de bar om de hoek. Dit idee werd zo goed ontvangen, en bleek voor beide partijen voordelen met zich mee te brengen, dat vanaf aankomende zomer elke Quiksilver-winkel ter wereld deze actie gaat invoeren. Dus zelfs bij de QuikSilver-store op de Champs-Elysee in Parijs krijg je een muntje voor een cocktail bij de dichtstbijzijnde bar, gaaf hè? Al zou het me niet verbazen als je er daar nog een paar euro’s bij moet leggen, haha!

Dus jullie idee wordt door andere winkels overgenomen, wat goed! Nog meer van dat soort inventieve ideeën op de planning staan?

Toevallig wel ja, en dat gaat aankomende week gebeuren. Op onze Facebook heb ik een webshop geopend, die je als klant heel makkelijk kunt kopiëren op je eigen Facebook-pagina. Koopt iemand een product uit jouw webshop, dan krijg je van Quiksilver Den Bosch maar liefst 10%van het totaalbedrag uitbetaald als bedankje. Ik hoop vooral dat dit ik dit kan inzetten als tool om sportverenigingen te sponsoren. Ik werk al samen met de hockeyclub van Den Bosch, en het zou natuurlijk fantastisch zijn als zij mijn webshop kopiëren op hun Facebook, gezien het aantal volgers zij hebben. Namen laten kleven aan onze kleine winkel, dat is waar wij het van moeten hebben.