TOP

Klantenbinders: Eef Jansen van Donna Fashion over klantenacties in de winkel

Klanten bereiken, beroeren en verleiden, hoe doe je dat? In deze rubriek laten we ondernemers aan het woord die dit in de vingers hebben. Dit keer Eef Jansen van Donna Fashion in Deventer.

‘Donna’s Wijnweekend. Dit weekend Argentinië, kom gezellig proeven!’ staat er op jullie site. Wat is dit voor weekend?
“Ik wilde iets extra’s bedenken voor de rustige zomermaanden. Een klant van mij werkt bij een wijnhandel in Deventer en samen hebben we de wijnweekenden bedacht om elkaar te helpen. Deze zomer heb ik elk weekend gekoppeld aan een vakantie/wijnland. Op de lange tafel in mijn winkel kunnen ‘s middags drie verschillende wijnen uit het themaland worden geproefd.”

Wat wil je met de actie bereiken?
“Je probeert beleving in je winkel te creeëren, gezelligheid. Een moment waarbij je ook wat meer tijd hebt om met de klant te praten. Ook wilden we graag ook een keer wat doen voor de mannen die met hun vrouw meekomen. Zo’n samenwerking met de lokale wijnhandel kost heel weinig en toch hebben we er allebei iets aan. Het levert misschien niet direct meer verkoop op, maar het levert wel klantenbinding op.”

Heb je nog andere leuke dingen bedacht om te klant te verleiden?
“Ik heb pas geleden voor het eerst een stijlcheckavond georganiseerd. Een beperkte groep van mijn vaste klanten kregen na sluitingstijd stijl- en kleuradvies van een imagospecialist met natuurlijk een hapje en een drankje erbij. Het was een hele leuke avond, die qua verkoop ook nog wat heeft opgeleverd. Het werkt omdat vrouwen persoonlijk van een specialist advies krijgen over wat kleding en kleur met hun figuur doen.”

Heeft deze avond je veel gekost?
“Het heeft me meer tijd en energie aan organiseren gekost dan geld. Met de kosten viel het allemaal reuze mee.”