TOP

Klantenbinder: Van Overeem Van Wissen in Maastricht*

Hoe verbind je een nieuwe doelgroep aan je winkel? Van Overeem Van Wissen (VOVW) in Maastricht doet het met een hele nieuwe afdeling, Metro.

Wat is Metro?

Mark van Overeem (mede-eigenaar): “Metro is een verzameling van labels die we al in onze winkel verkopen, maar gepresenteerd op een nieuwe manier. Voorheen hingen deze jonge, trendsettende merken tussen onze klassieke labels, nu hebben ze een hele nieuwe afdeling gekregen. We zijn onlangs van 80 naar 160 vierkante meter gegaan, dus we hebben nu de ruimte om dit te doen.”

Waarom wilden jullie deze nieuwe afdeling?

“We zien dat de mode steeds informeler wordt en dat jonge, modebewuste mannen behoefte hebben aan ongeconstrueerde pakken, soft shoulders en andere snits en prints. We hebben dat soort merken wel, zoals de Italiaanse labels Tagliatore, Lardini, Passini en La Torre, maar wilden het duidelijker profileren. Nu hebben we ze dus mooi bij elkaar hangen op een aparte afdeling.”

Wie is de Metro-klant?

“De stedeling, die flexibel is, graag nieuwe dingen uitprobeert en bovengemiddeld veel aandacht aan zijn kleding besteedt. De Metro-man dus. Hij is niet bang om trendsettend te zijn en zoekt juist de kledingstukken die niet iedereen draagt. Daarom verkopen we ook bewust wat onbekendere merken, voor mannen die graag bijzondere en kwalitatief hoogstaande kleding dragen.”

Hoe gaan jullie deze doelgroep bereiken?

“Vooral via social media. Op Facebook en Instagram zijn we al begonnen met de promotie en dat zullen we nog wel even doorzetten. Ambassadeurs van je winkel zijn daarbij heel belangrijk. Zo is een zoon van een klant van ons echt fan, hij heeft een foto van ons op zijn Instagram account gezet. Hij heeft een heel eigen stijl, ziet er goed uit en is veel met mode bezig. Precies onze doelgroep. We hebben hem ook gevraagd om model voor ons te staan.”

Gaan jullie ook fysieke activiteiten in de winkel organiseren?

“We zitten nu aan het einde van het seizoen, dus dat is niet het goede moment. Maar voor de start van het najaar hebben we wel plannen voor een aantal events. Wat die precies zijn, houden we nog even geheim.”

Richten jullie je ook op klanten uit het buitenland?

“België en Duitsland zijn voor ons absoluut belangrijk, we krijgen veel klanten uit onze buurlanden. Maastricht is een modestad en een koopstad, veel potentieel komt dan ook van ver buiten de regio. Wijck is het stadsdeel waar op dit moment veel nieuwe ondernemers starten en biedt dan ook een kwalitatief hoog en gevarieerd productaanbod.”