TOP

Klantenbinder: Schomaker Mannenmode over Ferrari’s en ballonvaarten*

Klanten bereiken, beroeren en verleiden, hoe doe je dat? In deze rubriek laten we ondernemers aan het woord die dit in de vingers hebben. Dit keer Hilko Stevens van Schomaker Mannenmode in Klazienaveen.

In het Drenthse Klazienaveen wordt twee keer per jaar een winkelweek georganiseerd voor alle winkeliers in de gemeente. Net als tijdens de winkelweek in mei van dit jaar organiseerde Schomaker Mannenmode ook tijdens deze winkelweek in oktober weer een bijzondere actie. “In mei hadden we een knalrode Ferrari voor de deur staan,” vertelt eigenaar Hilko Stevens. “Eén gelukkige klant mocht daar anderhalf uur in rijden. Dat bleek een enorm succes, iedereen had het erover.”

Ballonmand voor de deur

Tijdens de week in oktober maakten klanten kans op een ballonvaart voor twee personen. Uit een ton vol winkelbonnen werd aan het einde van de winkelweek een winnaar getrokken. “Ook deze actie hadden we letterlijk zichtbaar gemaakt door een ballonmand voor de deur te zetten,” vertelt Stevens. “Dat werkt veel beter dan een poster ophangen of een aankondiging op je site of via social media. Op deze manier gaat een actie echt leven.” De acties verzint Stevens samen met zijn personeel. “We gaan dan samen brainstormen over de vraag: wat vindt onze klant echt leuk? Wat past bij ze? Van een ritje in een Ferrari droomt zo’n beetje iedere man, dus dat slaat gewoon goed aan.”

Just Brands

Of de acties direct meer klanten opleveren, vindt Stevens moeilijk te zeggen. “Maar we hebben wel een opvallend goede oktobermaand gehad, een stuk beter dan augustus en september. Vooral de merken van Just Brands deden het heel goed. En het lijkt in november nog door te lopen.” Over een volgende actie kan Stevens nog niets zeggen. “Daar gaan we pas in het voorjaar weer over nadenken. Maar het wordt ongetwijfeld weer iets ludieks.”