TOP

Klantenbinder: Lenders Mannenmode over kerstactie Geleen Twinkelt

Klanten bereiken, beroeren en verleiden, hoe doe je dat? In deze rubriek laten we ondernemers aan het woord die dit in de vingers hebben. Dit keer Lenders Mannenmode uit Geleen.

Voor en tijdens de feestdagen bieden veel winkeliers extra acties en kortingen aan. In het Limburgse Geleen besloten ondernemers in 2012 de krachten te bundelen en ‘Geleen Twinkelt’ te organiseren. Arneau Lenders van Lenders Mannenmode is lid van de evenementencommissie. “We zitten natuurlijk al een paar jaar in wat zwaarder economisch weer,” legt hij uit. “Daarom leek het ons goed om meerdere klanten naar Geleen te trekken voor de feestdagen, door bijzondere activiteiten te organiseren.” Voor de aankomende editie, die van 13 t/m 21 december plaatsvindt, staan onder andere een ice carving event en optredens van muzikale gasten op het programma. Lenders: “Ik durf wel te stellen dat Geleen de laatste tijd, mede dankzij de extra koopzondagen die we sinds enige tijd hebben, echt aan het herrijsen is als winkelbestemming. Een actie als Geleen Twinkelt is daarbij een extra trigger.”

Geen paniekvoetbal

Wat betreft zijn eigen winkel heeft Lenders de kerstversiering al helemaal op orde. Met de uitverkoop start hij echter pas na de feestdagen. “We hebben door het zachte weer natuurlijk een moeizaam najaar gehad,” vertelt hij. “Wat betreft de verkoop van jacks heb ik wel 50 procent minder verkocht dan vorig jaar. Maar daardoor ga ik geen paniekvoetbal spelen. Alleen vaste klanten krijgen 3 dagen voor kerst al korting, de rest volgt daarna.” Gelukkig loopt de verkoop volgens Lenders de afgelopen twee weken wel weer goed. “De laatste week ligt de verkoop zelfs 40 procent hoger dan vorig jaar.” Opvallend is wel dat vooral feestgerelateerde kleding goed loopt. “Mensen kiezen door de economische tijd vaker een praktische aankoop als cadeau, ze geven bijvoorbeeld een overhemd of een pantalon voor kerst. Voor mij is dat goed nieuws.”

Elkaar versterken

Daarnaast denkt Lenders, die mannenmode van maat S tot 6 keer XL verkoopt, dat samenwerking met andere lokale ondernemers ook belangrijk is in deze tijd. “Zo deel ik in de winkel tussen 11 en 15 uur consumptiebonnen aan voor gratis koffie bij een lunchroom in de buurt. Mensen die daar dan komen, kiezen ook vaak voor een broodje of stukje vlaai. De lunchroom heeft weer een vermelding van mijn winkel op hun menu staan. Zo kun je elkaar versterken.”