TOP

Klant wil geld terug bij online miskoop

Als klanten een online gekocht product willen ruilen, bijvoorbeeld omdat het item de verkeerde maat heeft of beschadigd is, krijgen ze het liefst hun geld terug. Doordat dit nu bij één op de vijf online aankopen gebeurt, kan er op het gebied van service nog het nodige verbeterd worden.

Bijna 60 procent van de consumenten die wel eens een artikel online koopt, wil bij een miskoop direct hun geld terug. Na contact met de webwinkel kreeg slechts 21 procent van deze consumenten ook daadwerkelijk het bedrag op hun bankrekening gestort. Dit blijkt uit onderzoek van Plein.nl, het onderzoeksbureau van Maurice de Hond, in opdracht van PayPal. De rest van de consumenten met een afwijkend artikel moesten genoegen nemen met een ander product of een kortingsbon. In 14 procent van de gevallen voelde de webwinkelier zich niet verantwoordelijk en werd er geen actie ondernomen.

Conclusie
Doordat slechts 21 procent van de 3714 ondervraagden het afgelopen jaar te maken kreeg met een ‘miskoop’, is het met de betrouwbaarheid van Nederlandse webwinkels volgens Dennis van Allemeersch, manager Benelux van PayPal prima gesteld. “Krijgen consumenten echter wel te maken met een afwijkende of niet ontvangen bestelling, dan valt er voor webwinkeliers en verkopers op internet nog wel het nodige te verbeteren”, aldus Van Allemeersch tegen Nu.nl

Grootste ergernis
Een webwinkelier die niet reageert en consumenten die zelf moeten opdraaien voor de verzendkosten van retourzendingen worden door online klanten als grootste ergernis gezien. Meer informatie over retourkosten bij een miskoop via internet? Lees de expertlog van advocaat Pein van Noort.